Poza niemieckim, rynek brytyjski jest tym, do którego polski przedsiębiorca chce dotrzeć w pierwszej kolejności. Nie tylko jest on duży, ale wykazuje coraz większe zainteresowanie polskimi produktami.
Najskuteczniejsza jest w tym względzie oczywiście reklama internetowa jednak wbrew pozorom „zna” ona różnice kulturowe i należy ich przestrzegać.
Promowanie marki, m.in. przez pozycjonowanie w UK, odbywa się z tego i innych przyczyn nieco inaczej niż w Polsce.
Specyfika pozycjonowania stron UK
Lokalizacja – to słowo kluczowe dla każdej kampanii marketingowej online. Dotyczy to uwarunkowań kulturowych targetu, języka jakim się posługuje, a nawet upodobań, które w ogólnej ocenie zwykle umykają, bo wydają się nieistotne.
W Wielkiej Brytanii dominuje wyszukiwarka Google (korzysta z niej 84.91% Brytyjczyków).
Czynności pozycjonowania stron w UK mają więc w pewnym stopniu standardowy charakter.
Aczkolwiek rynek SEO UK uchodzi za najtrudniejszy i jest tak być może dlatego, że w większym stopniu niż w innych krajach popularne są również Bing (11.23%) i Yahoo (2.64%).
Wymusza to w pewnym stopniu optymalizację witryn również pod skrypty indeksujące dwóch pozostałych wyszukiwarek.
Kolejną, a być może najistotniejszą, cechą rynku brytyjskiego jest fakt, iż jak wynika ze statystyk od 2015 ponad połowa mieszkańców wysp wyszukuje informacji na urządzeniach przenośnych.
Niesie to ze sobą konieczność stworzenia wersji mobilnej rodzimej witryny tym bardziej, że od 2018 roku funkcjonuje gratyfikujący mobilne strony Mobile First Index.
Lista najważniejszych zasad w pozycjonowaniu w UK
Przechodząc do kwintesencji pozycjonowania na UK, należy w nim uwzględnić następujące zasady:
- Poprawność językową, co z jednej strony stanowi oczywistą konieczność, lecz z drugiej, już z punktu widzenia SEO UK należy zauważyć, że boty Google różnicują język angielski od amerykańskiego. Różnica ta sprowadza działania pozycjonera do uwzględniania odmiennie pisanych słów o tym samym znaczeniu.
- Dostosowanie publikacji do lokalizacji, w tym głównie: odmiennej strefy czasowej, stosowania waluty UK, a także udzielenie innych informacji, m.in. dotyczących wysyłki czy zwrotów – zagranicznych lub miejscowych, jeśli posiada się miejsce magazynowe w Wielkiej Brytanii, co np. ułatwia obecnie Amazon.
- Istotny jest kod strony internetowej, który nie powinien używać plików i skryptów cookies, gdyż utrudnia to wprowadzenie odmiennych wersji językowych.
Nie można też pominąć kolejnych trzech bardzo ważnych kwestii dopełniających całości:
- Odpowiednie pozycjonowanie – sprowadzające się w języku angielskim nie tylko do słów kluczy, ale również posiadania lokalnego IP, dzięki czemu poprawiona zostanie geolokalizacja witryny. Można w tym wypadku samodzielnie poszukać hosta w UK lub powierzyć te czynności polskiej firmie outsourcingowej. Istotne jest to natomiast m.in. dlatego, iż ułatwia korzystanie ze strony, która szybciej się ładuje i minimalizuje występowanie tzw. bogunce rate – czyli porzucania przeglądania strony przez użytkownika przez jej długie ładowanie.
- Najwyższej jakości domena krajowa (ccTLD), co podsumowując prowadzi do możliwości rozszerzenia domeny o – co.uk, a jak można sądzić, będzie to istotne dla potencjalnych klientów z wysp, aczkolwiek głównie dotyczy to funkcjonowania Google, które witrynę z takim adresem uzna za „rodzimą”.
- Odpowiednie linkowanie zewnętrzne, co właściwie odpowiada typowym czynnościom SEO agency czy to polskiej, czy zagranicznej. Aczkolwiek istotne jest, by w pozycjonowaniu za granicą uwzględnić również strony lokalne.
Przy, co trzeba zaznaczyć – doskonałej znajomości języka angielskiego, pozycjonowanie w UK może zostać wykonane samodzielnie, lecz przy znajomości wszystkich zasad, którymi pozycjonowanie się rządzi. W przeciwnym wypadku warto zwrócić się do firmy outsourcingowej.
Reklama Google Ads w UK/Anglii
Przy powyższym pozycjonowanie może być wzmacniane reklamą w Google Ads. Jest to oczywiście płatna reklama, łatwo przy tym rozpoznawalna – są wpisy na samej górze pierwszej strony Google, z niewielkim dodatkiem w obramowaniu „reklama” lub z boku wyświetlanej listy.
Reklama Google Ads w UK/Anglii również musi być zaplanowana przez specjalistów, jeśli ma odnieść sukces. Jej obecność przy promowaniu marki należy poważnie rozważyć, gdyż posiada ona wiele zalet:
- dociera do wszystkich mediów,
- umożliwia promowanie stron partnerskich,
- może być wyróżniana na You Tube, a także
- pozwala kontrolować wydatki.
Pozycjonowanie w UK jest rzeczą niezbędną, jeśli rynek ten jest strategicznym celem jakiejkolwiek promocji. Reklama Google Ads doskonale je uzupełnia.
Warto zauważyć, że choć lokalizacja wszelkiego typu marketingu powinna być w tym wypadku umiejscowiona w UK, to nie jest konieczne wynajmowanie SEO agency na wyspach brytyjskich.
Internet nie skrywa przed specjalistami żadnych tajemnic i zadanie to równie dobrze może wykonać firma polska. Jest tak tym bardziej, iż istnieje różnica w kosztach SEO, które w UK często wahają się w granicach 400-600 funtów miesięcznie, czyli 2000-3000 zł.
Koszty miesięcznej obsługi tych samych czynności są u nas niższe, a informatycy w niczym nie ustępują tym z wysp – jeśli wcześniej tam nie wyjechali do pracy, bo stanowią poszukiwaną za granicą wysoce cenioną siłę.