Reklama Vkontakte

Reklama vkontakte - Gogler Białystok

Wiadomo, że reklama w mediach społecznościowych przynosi znaczące profity. Powstały przy tym specyficzne formy reklamy jak też jej powiązanie z treściami oglądanymi na innych portalach przez indywidualnego klienta. Niedoświadczone w Internecie osoby zastanawiają się, jak to możliwe, iż to czego poszukiwali w Google pojawia się nagle w ich telefonie na Facebooku, niemal jakby jakaś niewidzialna siła spełniała ich życzenia. Tak to mniej więcej działa, natomiast reklama Vkontakte skoncentrowana jest na bardzo dużej społeczności – Rosjan i wielu innych krajach z nią graniczących.

Vkontakte – rosyjski odpowiednik facebooka

Fenomen rosyjskiego Vkontakte nie jest do końca wyjaśniony. Rosjanie jednak zdecydowanie preferują swój portal od Facebooka. Badania dowodzą, iż nie jest to związane z poczuciem patriotyzmu. Odpowiedzi na tę „zagadkę” dostarczać może bliższa analiza funkcjonowania Vkontakte. Jest to portal wysoce intuicyjny, prostszy w obsłudze od Facebooka choć wizualnie do niego podobny, ale też wszechstronniejszy. Znajduje się na nim niemal wszystko: Youtube, Kwejk, radio i telewizja online itd. Jednocześnie zamieszczanie treści na Vkontakte znacznie różni się od tej, do której przyzwyczaja FB. Rosjanie np. nie wyszukują w Google interesujących ich treści następnie lajkując lub przeklejając adres, lecz wyszukują informacji głównie w Vkontakte, gdyż cały proces jest odwrócony. Zatem próby wejścia na rynek rosyjski przez przedsiębiorców z Europy zachodniej i Polski z pominięciem Vkontakte są niemal skazane na porażkę. Tylko reklama na Vkontakte może przynieść wymierne i oczekiwane zyski. W Rosji bowiem wpojono młodym użytkownikom, iż Internet = Vkontakte.

Jak prowadzić reklamę na Vkontakte

Chcąc reklamować na Vkontakte usługi i towary, należy gruntownie zapoznać się z funkcjonowaniem tego systemu, gdyż znacznie odbiega on od naszych przyzwyczajeń, m.in. Facebooka ale też np. korzystania z Google, lub zdać się na specjalistów z zakresu reklamy i marketingu prowadzonych na portalach społecznościowych.

Vkontakte to gigant, biorąc pod uwagę fakt, iż obsługuje jedynie społeczność posługującą się jednym językiem i „jedynie” 140 milionową. Aczkolwiek należy zauważyć, że jest to piąta w rankingu światowym strona spośród najczęściej odwiedzanych. Tym samym zakładać można, że użytkownikami Vkontakte są wszystkie grupy wiekowe.

Specyfika reklamy Vkontakte zakłada dwa podstawowe, początkowe działania – analizę i test. Należy omówić je oddzielnie.

Reklama Vkontakte – analiza wstępna

Dostępna analiza to znakomite narzędzie umożliwiające orientację w czterech ważnych obszarach, dzięki którym zdobywa się istotne informacje:

  • analiza konkurencji – dzięki której zyskuje się obraz zarówno ilości określonego towaru na rynku, jak i zainteresowanie nim określonej grupy wiekowej oraz rzeczywistą popularność marki określając jej pochodzenie – grupy społecznościowe fanów v. takie same grupy prowadzone przez określoną markę,
  • analiza treści – wykorzystuje już profesjonalne narzędzia, takie jak np. popsters.us; analiza ta pozwala dokładnie zapoznać się ze wszelkimi aspektami funkcjonowania grupy docelowej: jej tygodniowej aktywności, ulubionych treści, dodatkowych zainteresowań etc.,
  • analiza reklamowej aktywności – pozwala zebrać informacje o aktywności konkurencji i wstawianych przez nią treściach reklamowych; poleca się w tym celu rosyjskie narzędzie Publer.pro,
  • analiza obecności „sztucznych” fanów – wymienionym powyżej narzędziem można również zbadać liczbę wykorzystywanych przez konkurencję pustych profili, które windują popularność marki.

Przeprowadzenie powyższych testów daje dokładny obraz rynku na Vkontakte.

Testy przed reklamą w Vkontakte

Po sprawdzeniu konkurencji, jakości stosowanej przez nią reklam, jej treści, a nawet godzin, w których jest wstawiana, czas na kilka testów reklamowych. Mają one następujący kierunek:

  • reklamy Vkontakte do fanów konkurencji – która sprowadza się w efekcie do reklamowania naszych usług przez konkurencję, a robią to jej subskrybenci,
  • reklamy kierowane do użytkowników stron konkurencji – niekoniecznie więc do fanów marki, lecz do pozostałych osób, które się nią interesują i posiadają profil na Vkontakte.

Wykonanie powyższych czynności wymaga już pewnego doświadczenia, a ponadto znajomości języka rosyjskiego. Jeśli takowej nie posiadamy możemy zwrócić się do firm outsourcingowych, które wykonają za nas „rozpoznanie rynku”, jak można nazwać wszystkie powyższe działania. Należy pamiętać, iż jeśli tylko posiadamy stronę internetową własnych produktów, niezbędne do powodzenia przyszłych akcji reklamowych Vkontakte jest zainstalowanie retargetingu VK, a następnie nowych grup docelowych, wskazując piksel retargetingu jako źródło. Warto zrobić to stosunkowo wcześnie, gdyż później pierwsze reklamy Vkontakte trafią również do odwiedzających naszą stronę, nawet wiele miesięcy wstecz.

Polityka prywatności | Projekt i wykonanie gogler.pl 2010-2017