Reklama Vkontakte – rodzaje i skuteczność

Reklama vkontakte na topie - Gogler Białystok

Przedsiębiorcy poszukujący rynków zbytu w Rosji nie mogą zignorować sieci społecznościowej Vkontakte. Jest ona niezwykle popularna, a funkcjonuje przy tym zupełnie inaczej niż zachodni Facebook. Przede wszystkim jednak używa jej w Rosji znacząca większość mieszkańców i właściwie tylko to co się na niej znajdzie ma szansę do nich dotrzeć. Rosjanie bowiem właśnie w niej szukają ofert handlowych. Reklama Vkontakte jest więc w tym kraju podstawową metodą docierania do rzeszy potencjalnych klientów w każdym wieku.

Możliwości reklamy Vkontakte

Natomiast sam portal wizualnie niewiele różni się od Facebooka. Jego funkcjonowanie jest już jednak znacząco odmienne. Jest on w większym stopniu intuicyjny i integruje większą ilość różnych funkcji. Dlatego też m.in. Rosjanie nie korzystają tak często jak my z Google, a interesujące ich informacje wyszukują w Vkontakte. Tradycyjnie, podobnie jak na Facebooku, tworzone są tam również grupy fanów produktów i usług wszelkiego typu i głównie do nich skierowana jest reklama Vkontakte. Niewiele przy tym różni się od dobrze nam znanej i ukierunkowana jest na promowanie: strony internetowej, grupy fanów, wydarzeń publicznych, aplikacji, gier czy innych stron, np. publicznych.

Przeszkodą w samodzielnym reklamowaniu usług na Vkontakte jest niewątpliwie bariera językowa oraz specyfika działania tego portalu, jednak istnieje już wiele firm wspierających polskich przedsiębiorców w dotarciu do klientów ze wschodu. Robi się to natomiast na kilka sposobów.

Metody reklamy na Vkontakte

Wyróżnić można trzy sposoby docierania do klientów na Vkontakte:

  • reklamę targetową,
  • sponsorowane posty,
  • oraz posty skierowane do innych społeczności.

Powyższe działania mają standardowy charakter jednak cechuje je pewna specyfika związana z funkcjonowaniem rosyjskiej sieci społecznościowej.

Reklama targetowa Vkontakte

Ten rodzaj reklamy zawiera najwięcej narzędzi i jest przystosowany do reklamowania 6 rodzajów treści:

  • grup,
  • stron publicznych,
  • aplikacji,
  • eventów,
  • stron firmowych,
  • i materiałów video.

Narzędzia pozwalają umieszczać treści reklamowe na lewym pasku portalu, poprzez informowanie o nowościach w transmisjach na żywo lub nowościach oraz prezentację katalogów. Większość narzędzi pozwala na śledzenie liczby podążających fanów, sieci przyjaciół, wyświetla rankingi, etc. Ponadto programy zawierają wiele opcji ustalania targetu ze względu na: płeć, wiek, stan cywilny, urodziny, hobby, wykształcenie, miejsce zamieszkania i wiele innych zmiennych.

Posty sponsorowane na Vkontakte

Sponsorowane posty funkcjonują na Vkontakte podobnie jak na Facebooku. Wyświetlane są na pasku nowych wiadomości, tzw. newsfeedzie. Posiadają jednak przy tym dopisek – post reklamowy. Reklama tego typu posiada wszystkie opcje dedykowane targetowej, można ją więc odpowiednio przygotować. Ponadto można określić gdzie będzie się pojawiała, np. wyłącznie na komputerach osobistych lub tylko na urządzeniach przenośnych. Względem postów sponsorowanych istnieje pewna pula standardowych ograniczeń, jak np. brak możliwości dodawania komentarzy. Natomiast płatność za nią następuje po każdorazowej liczbie 1000 wyświetleń.

Posty płatne skierowane do grup i stron publicznych

Opcja ta nie występuje na Facebooku, a polega na dostarczeniu informacji reklamowej do istniejących na Vkontakte grup społecznościowych. Dotyczy to każdej grupy, a wśród nich jest wiele takich, które subskrybują miliony użytkowników. Reklama na Vkontakte w tym wypadku polega na wykupieniu możliwości zamieszczenia w tych grupach postów lub na skojarzonych z nimi stronach publicznych. Istotne w tego typu reklamie jest to, iż jedna z jej opcji pozwala na to, by wyglądała ona na wstawioną przez administratora grupy. Tym samym zyskuje się dodatkowy atut jej siły w postaci rzekomego wsparcia osoby, która działa na korzyść członków grupy i jest dzięki temu lepiej przez nią przyjmowana i oceniana.

Polityka prywatności | Projekt i wykonanie gogler.pl 2010-2017