Kody EAN na Amazon – ich znaczenie i wykorzystanie

Kody EAN na Amazon - Gogler Białystok

Amazon jest ogromną platformą handlową, na której sprzedawać mogą jedynie przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą. Kolejnym warunkiem jest towar dopuszczony do sprzedaży, w przypadku Europy spełniający wiele norm unijnych, legalny oraz ewidencjonowany. Jedną z takich ról pełnią na Amazon kody EAN (pl. Europejskie Kody Towarowe); ich odpowiednikiem w USA są kody UPC. Choć nazwa ta nie wszystkim może się jasno kojarzyć, są to doskonale znane kody kreskowe. Dzięki nim każdy towar jest indywidualnie oznaczony i niesie za sobą dużą ilość informacji o producencie.

Znacznie kodów EAN na Amazon

Występują kody 8 i 13 cyfrowe. Nie wdając się w ich szczegółową specyfikację wystarczy zaznaczyć, że na podstawie ich fragmentów identyfikuje się: kraj pochodzenia, wagę (nie zawsze) i producenta. Zawierają ponadto kod produktu i cyfrę kontrolną.

Kody EAN na Amazon mają więc potwierdzać legalność towaru oraz jego produkcję zgodną z normami unijnymi oraz dawać rękojmię odpowiedzialności producenta za wszelkie wady towarowe. Warunkuje to również możliwość: reklamowania towaru, żądania za niego obniżenia ceny gdy jest uszkodzony, jego wymiany lub rezygnacji i zwrotu. Na te elementy prawne Amazon zwraca dużą uwagę dbając o kupujących, a właściwie dewizą serwisu jest – klient ma zawsze rację. Sprzedawca, który nie stosuje się do tych norm nie tylko nie odniesie sukcesu na Amazon, lecz również może oczekiwać zawieszenia konta.

Jak Amazon wykorzystuje EAN

EAN na Amazon służy do nadawania kodów ASIN (Amazon Standard Identification Number). Przez wzgląd na politykę firmy Amazon nie ukazuje na swoich stronach kodów EAN, a właśnie ASIN – wszystkie informacje wymienione wcześniej służą platformie, a nie klientom. Aczkolwiek po wpisaniu kodu EAN można w przeglądarce Amazon odnaleźć określoną rzecz. Sprzedawcom natomiast mogą one służyć do identyfikacji podczas wystawiania produktów na sprzedaż.

Pewnym utrudnieniem wynikającym z powyższego jest fakt, iż nawet ten sam produkt, lecz w innym kolorze, musi być na aukcjach wystawiany oddzielnie. Utrudnienie to jest więc jedynie obciążeniem czasowym sprzedającego. W nielicznych przypadkach platforma akceptuje pewne wariancje ofertowe podobnych produktów, jeśli dowiedzie się, że posiadają ten sam EAN lub jeszcze go nie nadano.

Kody ASIN nadawane są każdorazowo wszystkim produktom, nie tylko nowym. Nie można ich samodzielnie generować, usuwać czy zmieniać po przypisaniu ich do określonych towarów. Jak już jednak wspomniano, wyszukiwanie na Amazon z zastosowaniem EAN jest możliwe. Nie dzieje się to jednak w najprostszej linii, czyli określony produkt nie wyświetla się zaraz po wpisaniu kodu. Amazon wiąże go najpierw z ASIN i w ten sposób go wyświetla. Można również skorzystać z expandica.com, gdzie dostępne są poszukiwanie informacje w wielu wariantach analizy.

EAN a ASIN na Amazon

Pozostaje pytanie czy to wszystko jest potrzebne, czy zbyt nie komplikuje czynności, które powinny być intuicyjne. Od razu można odpowiedzieć, że Amazon działa właśnie w taki sposób względem kupujących, od nich niczego się nie wymaga. Zatem można uznać, że Amazon dla EAN znalazł własne rozwiązanie, jak to bywa w każdej firmie, która dysponuje indywidualnymi rozwiązaniami. Tylko czy poza sprzedawcami to nie komplikacja dla samego serwisu, skoro zupełnie legalnie kody EAN można zakupić na fakturę?

Pozostaje uznać, że gigant sprzedaży ma swoje rozwiązania, które nie są potrzebne. Skoro sprzedawcy mają sprzedawać legalnie, z pewnością nie zależy im na ukrywaniu tożsamości, kraju pochodzenia i innych danych produktu. Nie na ukrywaniu informacji polega budowanie marki. Być może więc jeszcze w najbliższej przyszłości doczekamy się na Amazon względem EAN jakichś zmian.

Polityka prywatności | Projekt i wykonanie gogler.pl 2010-2017