EAN na eBay – cel i korzyści

EAN na eBay - Gogler Białystok

eBay pozwala na sprzedaż na wielu swoich platformach językowych jednocześnie. Wówczas jednak należy wpisać kody, które są międzynarodowym identyfikatorem produktu. W Europie zadanie takie spełnia EAN – dobrze znany kod kreskowy, w USA jest to podobny kod UPC. Na eBay EAN (GTIN) lub inny kod, a jest ich kilka: UPC, JAN, ISBN i MPN, są od 2018 roku wprowadzane podczas wystawiania aukcji obowiązkowo. Wiąże się to z ochroną klienta i m.in. walką z podróbkami.

Kiedy stosujemy i nie stosujemy EAN na eBay

Na podstawie EAN identyfikuje się przede wszystkim producenta i kraj pochodzenia. Zauważyć można, że wiele nieoryginalnych produktów go nie posiada. Walka z piractwem nie jest jednak łatwa od czasu gdy m.in. kody kreskowe EAN i inne można zakupić… na eBay. Pomijając jednak ten wątek należy omówić dwie kwestie – kiedy na eBay nie stosujemy kodów kreskowych oraz co nam one dają.

Kody EAN na eBay stosujemy obecnie obligatoryjnie przy wystawianiu każdej aukcji. Wymóg podawania kodów identyfikujących produkty dotyczy:

  • towarów nowych,
  • wznawianych, np. dodruku książki,
  • modyfikowanych, jeśli ich klasa się nie zmienia,
  • wystawianych okresowo,
  • oraz z różnymi wersjami.

Istnieją jednak sytuacje, gdy serwis pozwala nie stosować kodów identyfikacyjnych. Nie ma takiego obowiązku, gdy wystawiamy:

  • towary sprzedawane pod marką określonego producenta,
  • starsze książki, sprzed 1970, czyli okresu zatwierdzenia kodów ISBN,
  • różnego typu części zamienne,
  • zamienniki i części oryginalnego sprzętu (OEM),
  • antyki i zabytki,
  • rękodzieło, przedmioty na zamówienie, jak również działa sztuki, np. obrazy olejne,
  • oraz towary pochodzące z przedsprzedaży.

Niektóre towary bez oficjalnych kodów mogą być przy tym zabronione na eBay, dlatego przed wystawianiem aukcji należy zapoznać się z regulaminem.

Korzyści z dodawania EAN na eBay dla sprzedawców

Przede wszystkim dodawanie różnego typu kodów sprawia, że docieramy do większej ilości potencjalnych klientów. Faktem jest, że eBay w ten sposób wyróżnia produkty oryginalne i nowe, zmieniając nieco oblicze serwisu na sklep online, a nie aukcje przedmiotów używanych, jednak te nadal można na nim znaleźć. Platforma od początku istnieje również dla sprzedawców prywatnych i zdaje się, że serwis tego nie zmieni. Dlatego też sprzedawcy prywatni nie mają obowiązku wpisywania kodów w aukcjach.

Należy jednak wymienić korzyści dodawania EAN na eBay, a należą do nich:

  • gwarancja pochodzenia produktu, co przekonuje klienta o jego oryginalnym statusie,
  • zwiększona widoczność wystawianych towarów (to już polityka serwisu), lecz nie tylko na eBay, bo również poza nim,
  • dodatkowe możliwości dodawania ofert do różnych sekcji promocyjnych, okazji, nowych stron kategorii i w recenzjach,
  • pomoc botom Google czy Bing w wyszukaniu dla wystawianych przedmiotów odpowiedniej kategorii,
  • otrzymywanie informacji przy wystawianiu o cenach konkurencji, co pozwala dobrać właściwą.

Względem kodów EAN eBay stara się ułatwiać zadanie sprzedawcom, a także wychodzi naprzeciw sytuacjom, w których ich brakuje. Od 2017 roku kodami honorowanymi na platformie są również: identyfikatory Amazon, Google oraz utworzony samodzielnie. Od jakiegoś czasu istnieje również system identyfikowania produktów stworzony przez eBay, tzw. „ePID”, który można wykorzystywać budując własną markę na eBay.

Przy powyższym należy pamiętać, że choć prywatnych sprzedawców nie obowiązuje wpisywanie w aukcjach kodów, to istnieje obszerna lista przedmiotów, które nie mogą być sprzedawane na eBay bez EAN, a są to m.in.: zwierzęta, kosmetyki, zabawki, chemikalia i wiele innych. Warto się więc z nią zapoznać, lecz niekoniecznie dokładnie – gdy wystawienie przedmiotu będzie wymagało podania kodu EAN, serwis o tym poinformuje.

Polityka prywatności | Projekt i wykonanie gogler.pl 2010-2017