Na czym polega bezpieczne pozycjonowanie?

Na czym polega bezpieczne pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych jest sposobem na poprawę i wzmacnianie ich pozycji w Google.

Natomiast bezpieczne pozycjonowanie, dla którego nieraz w Internecie stosuje się zamiennie pojęcie „legalnego pozycjonowania”, to nic innego jak stosowanie określonych zasad wprowadzonych przez Google.

W przypadku łamania tych zasad mogą zostać nałożone na użytkownika kary, które właściwie stanowią reakcję botów Google na nieodpowiednie treści lub działania.

Zalicza się do nich na przykład przesycenie tekstów frazami czy ukrywanie treści na stronie.

Karą w takich przypadkach jest chociażby pomijanie określonego contentu przez boty, a promowanie witryny w Internecie staje się w ten sposób mniej wartościowe dla Google.

Tak zwane pozycjonowanie „White Hat”

O bezpiecznym pozycjonowaniu można więc głównie mówić w odniesieniu do firmy nim się zajmującej, jak i kosztów, które z tytułu jej działań ponosi zleceniodawca.

Niewłaściwe pozycjonowanie sprawia, że cele nie są osiągane mimo określonych nakładów finansowych inwestowanych w poszczególne działania pozycjonerskie.

Natomiast występowanie niewłaściwego pozycjonowania nie wynika ze złej woli, lecz najczęściej z nieznajomości zasad SEO, czyli zwykle z braku kompetencji, a także z bagatelizowania konieczności stałego uzupełniania swojej wiedzy. Google często zmienia algorytmy, od których zależy widoczność prezentowanych na stronach internetowych treści.

Algorytmy te trzeba znać na zasadzie obserwowania reakcji stron na działanie danego algorytmu – to jedna z wytycznych sukcesu w pozycjonowaniu.

Ponadto należy unikać popełniania pewnych błędów, do których należy między innymi niewłaściwe linkowanie strony.

Google dopuszcza jedynie tzw. „linkowanie naturalne”, prowadzące do zwiększenia ruchu na stronie, lecz nie budujące jej wartości. Przekraczanie tych wytycznych również może się skończyć „karą” ze strony wyszukiwarki.  

Pozycjonowanie „White Hat” wynika więc z konkretnej wiedzy i jej stosowania w taki sposób, by nie łamać reguł wprowadzonych przez Google, a tym samym aby nie narażać tworzonej strony internetowej na niską pozycję w wynikach wyszukiwarki, co właściwie stanowiłoby sabotowanie własnej pracy.

Pozycjonowanie stron - to bezpieczne i skuteczne

Bezpieczne pozycjonowanie stron jest zatem warunkiem realizacji zamówienia złożonego przez Klienta, które sprowadza się do wypromowania strony internetowej na wysoką pozycje w Google. Oznacza ono więc pewne granice, których nie należy przekraczać.

Po to, by czynności związane z pozycjonowaniem były w takim kontekście bezpieczne, czyli bez negatywnego wpływu na pracę zespołu pozycjonerów i nie obniżały pozycji strony na poszczególne frazy w Google, należy:

  • przestrzegać zasad stosowania SEO: unikać przesycania tekstów frazami, unikać plagiatów (wyłącznie unikalne treści), stosować frazy lokalne, stosować nagłówki od h1 do h6, unikać ukrywania na stronie treści, a nawet wyświetlania innych dla botów, a innych dla odwiedzających stronę (tzw. cloaking), za co można otrzymać karę na całą stronę i całkowicie straci ona swoją pozycję, a dodatkowo trudno ją będzie odbudować;
     
  • sukcesywnie rozbudowywać stronę – oznacza to dbanie o ruch wewnętrzny, na co składa się m.in.: częste dodawanie nowych, unikalnych treści, odpowiednio dostosowanych do potrzeb odbiorców na stronie czy też do określonej branży;

            → treści takie powinny zachęcać do czytania również innych tekstów na danej stronie; wszystkie te działania mają na celu wpłynięcie na jeden z wyznaczników wartości strony, którymi kierują się boty Google, a jest on określany miarą czasu spędzanego przez użytkowników na stronie głównej danej witryny i w poszczególnych jej zakładkach;

  • prowadzić blog SEO – ma znaczenie dla wspierania strony firmowej lub indywidualne, spełnia m.in. wyżej wymieniony warunek dotyczący wydłużenia czasu spędzanego na stronie przez odwiedzających; blog taki jest zupełnie bezpieczny i można go zwykle zamieścić w menu głównym; profesjonalne treści wzbudzają zaufanie do produktów lub usług, a także służą do wewnętrznego linkowania, które wzmacnia potencjał pozycjonowanych fraz.

Obok wymienionych wyżej elementów trzeba także:

  • postawić na artykuły sponsorowane i poradnikowe – poza własną stroną można je umieszczać na przykład na branżowych portalach zewnętrznych; jest to stosunkowo dyskretny sposób na promowanie własnej strony; istotne jest tu również wpływanie na dywersyfikację linkowań;
     
  • zadbać o linkowanie zewnętrzne – jeżeli linki do pozycjonowanej strony pochodzą z wartościowych źródeł, nie niosą ze sobą ryzyka obniżenia pozycji strony;
     
  • dbać o szybkie wczytywanie się strony – co jest zupełnie bezpieczną czynnością względem dyrektyw Google, a ma przełożenie na wzrost wartości pozycjonowania.

Warto także rozważyć skorzystanie z remarketing AdWords, które stanowi dostępną w Google formę reklamy. Wizyta na stronie pozycjonowanej ma wtedy dalszy ciąg w postaci wyświetlania banerów tej strony w innych miejscach, które odwiedza internauta po wyjściu ze strony.

Tzw. reklama śledząca w znacznym stopniu przyczynia się zatem do wzrostu ruchu na stronie pozycjonowanej, a tym samym do premiowanej oceny strony przez boty Google.

Czego unikać w linkowaniu zewnętrznym?

Warto jeszcze wymienić czynności, które wiążą się z wysokim zagrożeniem dla tworzonej strony, a głównie dotyczą działań poza nią, czyli linkowania zewnętrznego.

Unikać w tym wypadku należy:

  • masowego i automatycznego pozyskiwania linków,
  • stosowania systemów SWL (wymiana linków),
  • nadmiaru treści pozycjonujących,
  • wykorzystywania linków ukrytych oraz stron przejściowych.

Wymienione metody są skuteczne, lecz należy przed nimi ostrzegać. Ich wykorzystywanie przynosi bowiem efekt krótkotrwały, gdy boty Google odbierają pierwsze sygnały wzrostu ruchu na stronie.

W międzyczasie jednak stale analizują profile linków i ustalają wartość strony.

A jako że ich zadaniem jest wyszukiwanie wymienionych w punktach nadużyć, po potwierdzeniu niskiej jakości linków, anchorów i ich nadmiaru, ostatecznie obniżą ranking strony. Wtedy nawet najlepsze pozycjonowanie może już nie przywrócić jej dawnej pozycji.

Bezpieczne pozycjonowanie oznacza więc szereg złożonych czynności, które mają prowadzić do poprawy i stabilizacji pozycji strony w wyszukiwarce. Stosowanie dyrektyw Google w pewnym stopniu wydłuża czas potrzebny do osiągnięcia tego celu, lecz jednocześnie zapewnia jego trwalsze efekty.