optymalizacja kodu

Optymalizacja – klucz do sukcesu Twojej witryny

Pozycjonowanie to szereg działań, którego zadaniem jest uzyskanie jak najlepszej pozycji Twojej witryny na określone słowo lub frazę kluczową w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza w wyszukiwarce Google będącej na chwilę obecną najczęściej wykorzystywaną przez internautów.

Pierwszym etapem po doborze odpowiednich słów kluczowych o czym już mogłeś przeczytać w naszej czytelni (w artykule na temat doboru fraz kluczowych) jest optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO.

W tym tekście uchylimy rąbka tajemnicy i powiemy, co należy zrobić w celu zdobycia wysokiej pozycji na listach wyników w wyszukiwarkach.

Optymalizacja SEO – co to właściwie jest?

Search Engine Optimization (SEO) jest to najogólniej mówiąc szereg działań polegających na optymalizacji, czyli przygotowaniu strony czy sklepu internetowego do pozycjonowania zgodnie z wytycznymi Google pod względem jakościowym.

Zastosowanie się do wytycznych tj.:

  • wskazówek dotyczących wyglądu oraz treści,
  • wskazówek technicznych,
  • wskazówek jakościowych, znacząco ułatwi wyszukiwarce Google znalezienie Twojej strony lub sklepu internetowego, pozwoli na jej zaindeksowanie i
  • wpłynie na jej pozycjonowanie.

Optymalizacja a wybór domeny

Wybór odpowiedniej nazwy, czyli domeny dla Twojej witryny – w tym miejscu musisz wybrać co jest dla Ciebie istotniejsze nazwa firmy, którą reprezentujesz czy może słowo kluczowe jakiego chcesz użyć w domenie.

Niezależnie jednak od tego domena powinna być łatwa do zapamiętania dla internauty, a zatem nie może być zbyt długa i skomplikowana.

Optymalizacja tytułu strony

Tytuł strony powinien być krótki ale treściwy. Dlaczego? Ponieważ im mniej wyrazów w znaczniku title tym większą one mają siłę. Jest to bardzo ważne zwłaszcza kiedy używamy do pozycjonowania bardzo konkurencyjnych fraz.

Jeżeli zależy Ci na promocji swojej firmy/marki należy umieścić jej nazwę w tytule ale pamiętaj, że musi on zawierać przede wszystkim najodpowiedniejsze dla Twojej witryny słowa kluczowe, jednocześnie powinny się one znaleźć na samym początku tzw. zasada mocnej trójki.

Dobrze jest też tak dobierać słowa, aby ich dowolna kombinacja łączyła się w frazę kluczową.

Metatagi w służbie optymalizacji

Choć w ostatnim czasie zdania na temat metatagów są podzielone i niektórzy nieco od tego odchodzą (zwłaszcza jeśli chodzi keywords) to nie wolno zapominać o uzupełnieniu descriptions, czyli opisu strony ponieważ jego zawartość w większości wyszukiwarek wyświetlana jest bezpośrednio pod adresem strony na liście wyników.

Jest to główny powód, dla którego opis ten powinien zawierać frazy kluczowe ale przede wszystkim być zwięzły i interesujący.

Dodatkowo popularne portale jak Wirtualna Polska czy Onet zwracają uwagę na słowa kluczowe i opis, chociażby przy zgłaszaniu strony do katalogu wiec prędzej czy później i tak trzeba by było je uzupełnić.

Tu zasada jest podobna jak przy tytule strony – najważniejsze z Twojego punktu widzenia słowa kluczowe umieszczasz na początku, ale uważaj by ich nie powtarzać nazbyt często. Jeżeli jednak z jakichś powodów musisz to zrobić pamiętaj, aby nie powtarzały się one obok siebie i stosuj odmianę.

Uwaga: Pamiętaj, że zarówno tytuł, jak i opisy powinny być inne dla każdej podstrony, mają one bowiem dokładnie odzwierciedlać to, co się na nich znajduje, a przecież każda strona dotyczy czego innego stąd opisy muszą się różnić.

Gdy już mówimy o metatagach trzeba też uzupełnić sekcję robots tak aby strona była indeksowana, a linki na niej śledzone.

Nie ma dobrej optymalizacji bez dobrej treści

Jedną z najistotniejszych spraw przy optymalizacji strony pod katem pozycjonowania jest niewątpliwie jej treść, dlatego musisz zadbać o wartościowy content.

Pisząc treści SEO musisz w odpowiedni sposób używać słów i fraz kluczowych, dbając o ich rozmieszczenie czy ilość, ale temu poświęcimy osobny artykuł w naszej Czytelni.

Ważne jest to, że treści na Twojej stronie muszą być przyjazne przede wszystkim realnym użytkownikom sieci, jak też robotom odwiedzającym Twoją witrynę.

Optymalizacja strony – ważne czynniki

Optymalizacja SEO w tym obszarze obejmuje przede wszystkim pracę nad:

  1. Użytecznością (web usability), co jest nierozerwalnie związane z tworzeniem stron i sklepów internetowych pozwalających na korzystanie z nich w sposób intuicyjny przez internautów.
  2. Strukturą witryny – tu najważniejsze są nagłówki – na stronie używaj nagłówków, które wyznaczają hierarchię na witrynie, od H1 do H6 pamiętając przy tym, aby umieszczać w nich frazy kluczowe oraz o tym, że nagłówek H1 stanowi tytuł strony, a zatem powinien być użyty jedynie raz.
  3. Optymalizacją linków wewnętrznych i zewnętrznych:
    • atrybuty <title> – do użytych linków zastosuj nazwę, czyli ich tytuły używając do tego słów kluczowych. Jednak pamiętaj żeby robić to umiejętnie w przeciwnym razie może to być potraktowane przez wyszukiwarki jako spam, np. w jeżeli linku w menu jest hasło „optymalizacja” w atrybucie <title> możesz dopisać „optymalizacja SEO” itd.,
    • anchor text – użyj w tekście, który wyświetla się jako tekst frazy kluczowej.

Obok wymienionych wyżej 3 elementów podstawowych, ważne są również kolejne:

  • Zawartość merytoryczna treści – w tym miejscu (o czym już wspominaliśmy) musisz zadbać o wartościowy i przede wszystkim unikalny tekst, który w żadnym wypadku nie może pochodzić z innych witryn, czyli być po prostu skopiowany.
  • Wygląd – powinien być on ułatwiający czytanie i wyróżniający najważniejsze informacje poprzez stosowanie znaczników typu: strong, bold, kursywy, podkreślenia itd. Będzie to przydatne internautom, jak i robotom odwiedzającym Twoja stronę lub sklep internetowy.
  • Optymalizacja grafiki – jeżeli na swojej stronie używasz elementów graficznych pamiętaj o ich odpowiednim opisaniu korzystając z atrybutu alt, czyli tekstu alternatywnego oraz title (tytułu). Opis może i powinien rzecz jasna zawierać słowa kluczowe, niemniej musi on faktycznie opisywać to co się znajduje na obrazku.
  • Optymalizacja kodu źródłowego – tu musisz zwrócić uwagę na to by wyeliminować wszystkie błędy, jakie mogą znaleźć się w kodzie źródłowym Twojej strony czy sklepu internetowego, a które mogą mieć wpływ na jej funkcjonowanie w sieci lub utrudnić prawidłowe zaindeksowanie witryny przez wyszukiwarki internetowe.

Czy to wszystko?

Oczywiście opisane wyżej elementy składające się na jak najlepszą optymalizację Twojej strony nie wyczerpują w pełni tematu optymalizacji pod kątem pozycjonowania ale zawierają podstawowe informacje i wskazują jakie zadania musisz podjąć aby pozycjonowanie było skuteczne.

W kolejnych artykułach w naszej czytelni wskażemy Ci inne sposoby na zwiększenie efektywności Twoich działań do zdobycia jak najlepszych pozycji w wyszukiwarkach internetowych np.

  • stworzenie mapy strony,
  • zdobywanie wartościowych linków,
  • inne miejsca, w jakich możesz korzystać ze słów kluczowych np. nazwy katalogów lub plików,
  • itd.

Najczęstsze błędy przy optymalizacji

Na koniec wskażemy Ci kilka najczęstszych błędów popełnianych przy nieumiejętnej optymalizacji. Należą do nich:

  • błędna struktura nagłówków – „zdublowane” nagłówki H1. Zła struktura, czy złe dobranie ich do konkretnej podstrony,
  • pominięcie optymalizacji elementów graficznych – „waga” zdjęć, ich rozmiar, jakość i odpowiednie nazwanie na konkretnej podstronie,
  • skopiowanie treści na stronie lub jej całkowity brak – duplikat treści, całościowy lub częściowy traktowany jest jako plagiat,
  • dostępność strony pod adresami zawierającymi w nazwie www, jak i bez www – podobnie sytuacja wygląda z HTTPS i HTTP,

To niestety nadal nie wszystko bo do powyższej listy trzeba też dodać na pewno:

  • brak linków wewnętrznych oraz zewnętrznych lub ich niewłaściwe sformatowanie – może doprowadzić do generowania błędów 404, które poważnie wpływają na proces pozycjonowania strony,
  • brak odpowiedniej nawigacji po witrynie – najczęstszym błędem jest źle zbudowane menu; niewłaściwe lub nieczytelne dla robotów lub dla użytkowników,
  • nieumiejętne użycie słów kluczowych np. ich nadmiar – złe dobranie słów kluczowych może oznaczać pozycjonowanie na niewłaściwe frazy, niezgodne z życzeniami Klienta, etc.

Wysokie pozycje w Google bez optymalizacji?

Pewnie już dawno sam odpowiedziałeś sobie na to pytanie i doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie można porównać do wyścigów samochodowych. Samochód bez odpowiednich opon przeznaczonych na daną pogodę nie zajmie czołowego miejsca w wyścigu.

Oczywiście opony to nie wszystko, bo jest cała masa innych czynników wpływających na wygranie zawodów, jak na przykład zespół składających się z inżynierów i mechaników znających się na swoim fachu.

Podobnie jest w przypadku pozycjonowania. Bez rzetelnie przeprowadzonej optymalizacji nie da się osiągnąć wysokich wyników w wyszukiwarce Google.

Zdajemy sobie sprawę, że owa „rzetelnie przeprowadzona optymalizacja” może nie być dla Ciebie sprawą prostą, ale właśnie po to masz nas, profesjonalistów z Goglera – Twój team, który będzie pracował nad najlepszą pozycją Twojej strony lub sklepu internetowego w wyszukiwarkach.

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email