Od kilkunastu lat eBay stanowi w Polsce alternatywę dla Allegro. Nigdy jednak nie cieszył się większym powodzeniem. Dopiero ostatnio to się zmienia, gdyż coraz większa ilość przedsiębiorców chce dotrzeć do klientów za granicą.
Nie mamy w tym względzie kompleksów jak kiedyś, ale też najzwyklej posiadamy coraz więcej do zaoferowania.
Wspomaga nas m.in. fakt, iż w coraz większym stopniu klienci zza granicy poszukują różnych towarów z Polski, bo na przestrzeni ostatnich lat wzmożonego exportu trafiali na polskie produkty i je docenili. Sprzedaż na eBay staje się więc obecnie na topie.
Tradycyjna a nowoczesna sprzedaż na eBay
Do rozpoczęcia sprzedaży na eBay zachęca jego podobieństwo do Allegro – które powstając musiało się na czymś wzorować. Intuicyjna obsługa pozwala w prosty sposób założyć konto i w krótkim czasie rozpocząć sprzedaż.
Jest ona z gruntu bezproblemowa, jednak cel w jakim zostaje założone konto na eBay nie zostaje tak po prostu osiągnięty. Polskie Allegro nadal dobrze sprawdza się na rodzimym rynku i wiedzie tu prym.
Natomiast eBay ma służyć sprzedaży zagranicznej. Nie wystarczy w tym wypadku założyć konto i wystawić aukcję. Trzeba podjąć się kilku czynności, które są czasochłonne, nierzadko skomplikowane, a i samodzielnie można sobie z nimi nie poradzić.
Należą do nich m.in.:
- konieczność wystawienia przedmiotów na sprzedaż w obcych językach – zatem każda aukcja musi być przetłumaczona zazwyczaj na język niemiecki i angielski, gdyż te rynki europejskie interesują polskich przedsiębiorców najbardziej, a też nie pozostaje to bez wzajemności,
- zadbanie o wysokie notowania i dobrą opinię sprzedawcy – na początku nie posiada się pozytywnych komentarzy, które tworzą wizerunek sprzedawcy, trzeba więc dać kontu nieco czasu i się o nie postarać – np. atrakcyjnie sprzedając jakąś partię towaru na rynku polskim,
- pozycjonowanie – eBay w pewnym stopniu przypomina Google, zależnie od użytych fraz w treści ogłoszeń (nieoficjalnie) i wyboru odpłatnych opcji wystawienia (oficjalnie – opcje dodatkowe), aukcja będzie widoczna na początku swojej kategorii lub będzie niedostrzegalna dla potencjalnych klientów,
- warto zwrócić uwagę na to, że w pierwszym przypadku na ilość wyświetleń wpływa jakość tekstu i jego elementy SEO, które pracują samodzielnie, lecz w tym wypadku należy zwrócić się do specjalistów.
Między Google SEO a eBay SEO istnieją pewne różnice i tylko najlepsze, renomowane firmy w Polsce radzą sobie na razie z tą problematyką. eBay wykorzystuje algorytm Cassini.
Jednak podobnie jak w Google, stosowanie SEO na eBay prowadzić ma do tych samych efektów – pozycjonowania strony/aukcji tak, by pojawiła się wysoko na początku swojej kategorii.
Co jest ważne w pozycjonowaniu sprzedaży na eBay
Generalnie firmy outsourcingowe, które wspierają pozycjonowanie polskich przedsiębiorców na eBay zajmują się nawet wystawianiem aukcji zwalniając tym samym przedsiębiorcę z wszelkich czynności związanych z prowadzeniem sprzedaży – niejako samodzielnie prowadzą sklep sprzedawcy.
Aczkolwiek zamówić można poszczególne usługi, jak dotyczące wypunktowań powyżej. Wśród wszystkich tych i innych czynności pozycjonowanie jest jednak najtrudniejsze i wymaga dużego doświadczenia.
- Dowiedziono, że decydująca wagę ma tytuł aukcji, jest on więc z dużą pieczołowitością tworzony. Podobnie specjaliści zajmują się każdym zdaniem w opisie aukcji.
- Specjalnie dobrane zdjęcia mają zachęcić klienta do wejścia na stronę, a przede wszystkim do wejścia w promowaną aukcję pomijając inne z tym samym lub podobnym produktem.
Sprzedaż na eBay z zastosowaniem technik SEO nie dotyczy jednak wyłącznie wizerunku aukcji i jej opisu.
Ważny jest w nim niemal każdy element strony, która w procesie przygotowywania do sprzedaży zostaje całościowo zoptymalizowana.
Cassini bowiem zwraca uwagę również m.in. na listę życzeń właścicieli kont eBay, na ich uprzednie wyszukiwania, w końcu na opis aukcji sprzedawcy, która zostanie przez algorytm wysoko wypromowana jeśli zawiera wiele informacji i fraz szczególnie często wpisywanych w wyszukiwarce przez innych użytkowników.
Sprzedaż na eBay jest więc łatwa, ale osiągnięcie na niej komercyjnego sukcesu nie jest uwarunkowane przypadkiem czy ładnie wyglądającą aukcją.
Nie bez kozery można powiedzieć, że bez fachowych działań ukierunkowanych na pozycjonowanie, sukces sprzedaży na eBay jest niemożliwy.