Co powinna posiadać każda firma? Środki finansowe, klientów, zamówienia, pracowników, biznesplan, kredyt operacyjny? Na potrzeby tego artykułu odpowiedź brzmi: siedzibę i dane teleadresowe, które będą widoczne w internecie dla wyszukiwarki Google.
Na potrzeby tego artykułu odpowiedź brzmi: siedzibę i dane teleadresowe, które będą widoczne w Internecie dla wyszukiwarki Google.
Dlaczego? Ponieważ lokalne – czyli nastawione na promocję o zasięgu regionalnym – pozycjonowanie stron internetowych jest obecnie kluczowym czynnikiem gwarantującym sukces w wyścigu o pierwsze miejsca na liście wyników wyszukiwania.
W jednym z tekstów wspominaliśmy już, jak ważna jest obecność firmy w Mapach Google. Dziś szerzej o tym, na czym polega i jakie korzyści daje pozycjonowanie lokalne.
„Pozycjonowanie stron internetowych Białystok”, czyli SEO glokalne
Sieć internetowa instynktownie kojarzy się z globalnością, jednak internauci używają jej codziennie w sposób lokalny: umawiają się z przyjaciółmi, sprawdzają oferty pobliskich sklepów, kin i restauracji – i kupują.
Badania agencji marketingowych (comScore, Neuster Localeze, 15 Miles) z 2014 roku pokazały, że 78% internautów przeprowadzających wyszukiwanie lokalne (wpisujących zapytanie w formacie: fraza + miasto, np. „tani nocleg Białystok”) kupuje później szukany produkt lub usługę.
Google domyślnie włącza w wyszukiwarce opcję filtrowanie wyników w zależności od lokalizacji, więc dla biznesów o zasięgu lokalnym kluczowa staje się optymalizacja strony internetowej pod tym kątem.
Kiedy np. białostocki przedsiębiorca chce, by jego firma była łatwa do znalezienia w internecie, wpisuje frazę „pozycjonowanie stron internetowych Białystok” i na pierwszej stronie listy wyników znajduje ofertę naszej firmy.
Takie dokładnie efekt jest celem lokalnego pozycjonowania stron internetowych.
Ze względu na zakres i charakter działań, jakie są konieczne w pozycjonowaniu lokalnym, bardziej adekwatne byłoby użycie określenia SEO glokalne.
Glokalność to bowiem dostosowanie globalnych działań do warunków lokalnych. Jest to umiejętność działania tu i teraz, przy zastosowaniu strategii i rozwiązań o wymiarze globalnym.
Odnosząc to do SEO, możemy powiedzieć, że w pozycjonowaniu stron internetowych stosujemy metody i techniki marketingu internetowego o światowym oddziaływaniu i zasięgu, ale strategię marketingową opracowujemy w oparciu o analizę lokalnego rynku i klientów.
Fraza + miasto, które biznesy skorzystają na pozycjonowaniu lokalnym?
SEO (g)lokalne jest podstawową strategią online marketingu dla firm, które działają wyłącznie w obrębie regionu – miasta, województwa.
Wspominane przez nas wcześniej badania pokazują, że najczęściej wyszukiwane są następujące kategorie:
- restauracje (24%),
- sklepy (23%),
- usługi (21%),
- rozrywka (13%),
- zdrowie i fitness (11%).
Większość właścicieli smartfonów korzysta z internetu, będąc poza domem – on the go.
Bardzo często internauci Ci poszukują i potrzebują usług z najbliższej okolicy, wpisując wtedy w wyszukiwarkę określoną frazę i nazwę miasta (np. „restauracja meksykańska Białystok”).
Internauci on the go to atrakcyjna grupa konsumentów, którzy mogą stać się realnymi klientami – a najważniejszym narzędziem, które możemy wykorzystać do tej konwersji, to efektywne lokalne pozycjonowanie stron internetowych naszej firmy.
W zleconym przez Google w 2014 r. badaniu Understanding Consumers’ Local Search Behavior odnajdziemy informację o tym, że 50% lokalnych wyszukiwań wykonanych na smartfonach zakończyło się wizytą ich użytkowników w sklepie w ciągu jednego dnia.
Dla wyszukiwań z PC i tabletów odsetek ten wciąż był wysoki i wynosił 34%.
Lokalizowanie wyników to ważny trend w rozwoju wyszukiwarki Google
O tym, jak ważna jest geolokalizacja w marketingu internetowym, świadczą działania firmy Google, która w 2015 roku usunęła opcję, pozwalającą na zmianę lokalizacji podczas wyszukiwania.
Filtr lokalizacyjny sortujący wyniki wyszukiwania jest teraz w wyszukiwarce domyślnie włączony. I ustawiony na rzeczywistą lokalizację.
Nie ma również możliwości wyłączenia go – każde wyszukiwanie jest więc lokalizowane.
Z jednej strony jest to ułatwieniem dla użytkownika. Niby nie trzeba już obowiązkowo wpisywać nazwy miejscowości w pasku wyszukiwania, ale w praktyce jednak wciąż jest to powszechne – mechanizm wyszukiwania przyzwyczaił użytkowników do takiego zachowania, i nic nie wskazuje na to, by szybko z tego zrezygnowali.
Z drugiej strony – jest to pewnego rodzaju ograniczenie, które Google narzuciło, nie pytając o zdanie użytkowników; kolejna funkcja ze wciąż się zmniejszającego pakietu opcji wyszukiwania.
Dla przedsiębiorcy chcącego odnosić sukcesy dzięki swojej stronie www najważniejszy będzie fakt, że zmiany wymuszają większe skupienie się na pozycjonowaniu lokalnym poprzez:
- działania wewnętrzne, przeprowadzane w obrębie strony – optymalizacja struktury witryny oraz treści;
- działania zewnętrzne – związane z pozyskiwaniem wartościowych linków oraz budowaniem tożsamości lokalnej firmy.
Pozycjonowanie lokalne daje szybsze i większe korzyści
Firmy potrzebują klientów i skutecznych sposobów na ich zdobycie, a dobrze przemyślana strategia SEO na poziomie lokalnym umożliwia im to poprzez:
- skuteczniejsze pozycjonowanie dzięki mniejszej konkurencji – rywalizowanie na poziomie ogólnopolskim w popularnych branżach (motoryzacja, gastronomia, budownictwo, itp.) jest trudne i czasochłonne, zaś pozycjonowanie w obszarze miasta/regionu trwa szybciej i jest łatwiejsze;
- mniejsze nakłady finansowe na realizację strategii SEO – dzięki działaniom optymalizacyjnym opartych na regionalnych portalach i katalogach;
- szybsza monetyzacja efektów – dzięki bliskości potencjalnych klientów i ich większej skłonności do konsumpcji na poziomie lokalnym.
Co więcej, lokalne pozycjonowanie strony internetowej pozwala na uzyskanie efektu synergiczności w połączeniu z działaniami w obrębie social media oraz zastosowaniem kampanii reklamowych Google Ads czy FacebookAds.
Oznacza to, że suma efektów wszystkich tych działań marketingowych, połączonych razem, jest większa niż przy ich niełączeniu.
Pozycjonowanie lokalne (SEO glokalne) to z jednej strony kierunek działań wymuszony zmianami w przeglądarce, a z drugiej – skuteczna metoda zwiększenia zasięgu oddziaływania firmy czy marki i łatwy sposób na zdobycie klientów, którzy przyniosą firmom to, co najbardziej lubią, czyli zadowolonych konsumentów i czysty zysk.