kampania seo wypożyczalni samochodów

Lokalna kampania SEO krok po kroku – wypożyczalnia samochodów z Białegostoku

Spis treści


Zostałeś naszym klientem. Godziny rozmów i ustaleń, zakończone podpisaniem umowy. Masz nadzieje, oczekiwania, pewnie też sporą dawkę obaw.

Czy się uda? Jakie będą korzyści? Na czym polega całe to pozycjonowanie stron internetowych? Kiedy zobaczę pierwsze efekty?

Liczymy, że w tym artykule znajdziesz odpowiedź na część obaw i pytań. Krok po kroku i na rzeczywistym przykładzie przedstawimy Ci przebieg procesu pozycjonowania.

Dowiesz się, co robimy, żeby stworzyć i wypromować w Google stronę, która przyciąga klientów i zarabia pieniądze. Dzisiaj na wokandzie – jedna z białostockich wypożyczalni samochodów.

UWAGA: jeśli jesteś specjalistą SEO lub po prostu orientujesz się w tej branży – ten tekst nie jest przeznaczony dla Ciebie. Najprawdopodobniej wiesz już wszystko, o czym tu piszemy.

Artykuł powstał z myślą o osobach, które nie wiedzą zbyt dużo o pozycjonowaniu stron i marketingu sieciowym. Chcą za to, by ich firma była wysoko w Google i zwyczajnie (jak większość internautów) szukają informacji o usługach w sieci.

METRYCZKA KLIENTA – STARTUJEMY OD ZERA

BRANŻA: wynajem aut
CZAS: czerwiec 2015
MIASTO: Białystok
STATUS: nowa firma z ambicjami, startująca na zatłoczonym rynku wynajmu aut. Zaczyna z 5 wyleasingowanymi autami, ale chce się rozwijać i zdobywać rynki w innych miastach. Działalność nie posiada jeszcze strony internetowej. Do zrobienia mamy wszystko.

Krok 1: Kupujemy domenę i ustalamy zasięg działań

Firma zgłosiła się do nas z wybraną już wcześniej nazwą strony, tożsamą z nazwą firmy – czyli mieliśmy do czynienia z tzw. domeną brandową.

Domena brandowa – nazwa strony internetowej, która w adresie przed rozszerzeniem zawiera nieistniejące w języku określenie (np. brandexbud.pl, trop-artos.com), będące najczęściej nazwą własną firmy.

Wybrane określenie było naszym zdaniem atrakcyjne i silne marketingowo, więc zdecydowaliśmy się na najprostszą formę adresu: nazwafirmy.pl.

Wykupiliśmy docelową domenę (na szczęście nie była zajęta), a następnie ustaliliśmy wspólnie zasięg pozycjonowania.

Pozycjonowanie stron (SEO) – każde działanie, prowadzące do wzrostu pozycji strony internetowej na określone słowa kluczowe w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie w tym przypadku mogło mieć zasięg lokalny lub ogólnopolski. Promowanie strony regionalnie, w miejscu działalności, przynosi szybsze efekty i jest bardziej ekonomiczne niż pozycjonowanie na frazy ogólne.

Klient zdecydował się na ten typ działań ze względu na dużą konkurencyjność w swojej branży. Oczekiwał efektów w krótkim czasie i bardzo liczył na wysoką konwersję.

Konwersja – w marketingu internetowym oznacza oczekiwane przez firmę zachowanie klienta, który odwiedził określoną stronę (strona firmowa, fanpage, blog, etc.). Może to być np. zakup produktu, kliknięcie, wypełnienie formularza, wykonanie telefonu, obejrzenie filmu.

Krok 2: Wybieramy słowa kluczowe

Po wykupieniu domeny i ustaleniu zasięgu działań musieliśmy zaplanować i stworzyć zestaw najtrafniejszych słów kluczowych właściwych dla branży naszego klienta.

Słowa kluczowe – wyrażenia wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę w celu wyszukania pożądanych treści.

Frazy wybraliśmy z użyciem tzw. Plannera słów kluczowych. Jest to narzędzie udostępnione przez firmę Google, które pomaga ustalić, jakie wyrażenia najczęściej wpisują internauci, szukając określonych usług.

Często w tym miejscu klient przedstawia nam własne propozycje słów kluczowych.

Musimy jednak brać pod uwagę tylko te, które mają na tyle dużą miesięczną liczbę wyszukiwań, że możemy liczyć na efekt w postaci zwiększonego ruchu na stronie.

Skupiliśmy się więc na faktycznych wyszukiwaniach, odrzucając rzadko lub wcale niewpisywane frazy.

Przykład: Nasz klient chciał pozycjonować swoją stronę na frazę „wynajem używanych aut”, jednak po sprawdzeniu częstości wyszukiwania okazało się, że jest zbyt niska i Google nie uwzględnia jej nawet w swoich statystykach. Ostatecznie fraza została odrzucona.

Jako że będziemy pozycjonować stronę lokalnie, musimy skupić się na frazach regionalnych. Są to takie wyrażenia, które w swej treści zawierają nazwę miejscowości.

W przypadku naszego klienta najpopularniejsza okazała się fraza „wypożyczalnia samochodów Białystok”. Wg statystyk Google, wpisywana jest ona do wyszukiwarki 1000 razy w ciągu miesiąca.

wyniki wyszukiwań Białystok

Druga pod względem popularności fraza, ważna dla naszego klienta: „wypożyczalnia aut Białystok”, notuje już siedem razy mniej wyszukiwań (140) ale wciąż jest istotna.

W dwóch kolejnych, bliskoznacznych frazach, słowo „wypożyczalnia” zastąpiliśmy określeniem „wynajem”.

Do tego klient chce wprowadzić usługę wynajmu samochodów zastępczych – dodaliśmy więc wyrażenie „auta zastępcze Białystok”. W kolejnych etapach naszych działań na te frazy będziemy kierować największą uwagę.

Stworzyliśmy również listę dodatkowych fraz, powiązanych z branżą wynajmu, biorąc pod uwagę wyszukiwania podobne (bliskoznaczne) i ich statystyki (częstość), a także zakres usług wypożyczalni.

Kolejnym krokiem było opracowanie mapy adresów URL całej witryny.

Krok 3: Projektujemy stronę i tworzymy mapę adresów

Biorąc pod uwagę ilość słów kluczowych, ofertę naszego klienta, a także zalecenia Google dla twórców stron, zaprojektowaliśmy mapę adresów URL dla witryny.

Adres URL – format zapisu typu i lokalizacji zasobów w internecie (np. http://www.strona.pl/usluga/)

Mapa adresów to jedno z ważnych narzędzi wykorzystywanych przez nas przy projektowaniu struktury strony. Pomaga utrzymać porządek podczas planowania menu i nawigacji, ułatwia określenie ilości i typu treści na stronie.

Pokazuje strukturę całej witryny – ilość podstron i zależności hierarchiczne między nimi. Mapa umożliwia nam również szybkie i przejrzyste przydzielenie fraz kluczowych do poszczególnych stron w witrynie.

W tym wypadku postawiliśmy na dopracowanie strony głównej i zdecydowaliśmy, że będzie jednocześnie miejscem prezentacji oferty.

Kluczowe frazy przypisaliśmy też do podstrony zawierającej informacje o firmie, gdyż jest to jedno z najczęściej odwiedzanych przez internautów miejsc na firmowych witrynach.

Krok 4: Umieszczamy stronę internetową na domenie tymczasowej

Projekt strony internetowej trafił do naszych web developerów – zespołu odpowiedzialnego za stworzenie w pełni funkcjonalnej, działającej witryny.

Podczas realizacji trzymaliśmy się kilku prostych zasad, aby zwiększyć atrakcyjność witryny w oczach użytkownika i wyszukiwarki.

W trakcie prac nad stroną nie była ona widoczna dla mechanizmów wyszukiwarki (stąd tzw. domena tymczasowa), więc nasze działania nie miały żadnego negatywnego wpływu na wartość strony, a klient miał możliwość obserwacji postępów w dowolnym czasie.

Standardy, których przestrzegamy przy tworzeniu witryn, są wypracowanym przez nas użytecznym kompromisem pomiędzy jak najlepszym pozytywnym doświadczeniem użytkownika (tzw. UX – user experience) a działaniami, które mają wpływ na ranking strony w Google.

Kilka prostych zabiegów, dzięki którym strona zyskała większy autorytet w oczach wyszukiwarki:

  • nie stosowaliśmy technologii Flash, która wydłuża ładowanie się strony i obniża wartość SEO witryny,
  • przestrzegaliśmy standardów tworzenia stron internetowych W3C (World Wide Web Consortium),
  • zaprojektowaliśmy czytelne, intuicyjne, przyjazne dla użytkownika menu,
  • umieściliśmy dane kontaktowe na każdej podstronie,
  • stworzyliśmy przyjazne dla wyszukiwarki adresy URL,
  • przystosowaliśmy witrynę do poprawnego działania na urządzeniach mobilnych (ważny czynnik rankingowy w Google).

Standardy W3C – zbiór zaleceń dotyczących optymalnego projektowania stron internetowych, którego przestrzeganie ma wpływ na pozycjonowanie witryny.

Krok 5: Tworzymy unikalne teksty

Kiedy nasi developerzy zaczęli pracę nad tworzeniem szkieletu strony i implementacją funkcjonalności wg wytycznych z mapy strony i makiety strony głównej, copywriterzy rozpoczęli pisanie unikalnych treści na stronę.

Copywriter – osoba zajmująca się tworzeniem różnego typu tekstów sprzedażowych oraz promocyjnych.

Na najważniejszych podstronach stworzyliśmy unikalną treść, zoptymalizowaną wg zasad SEO copywritingu (właściwa ilość i umiejscowienie fraz kluczowych, długość tekstu, struktura i formatowanie).

Treści napisaliśmy również pod kątem atrakcyjności dla czytelnika, z wykorzystaniem technik skutecznego content marketingu.

SEO copywriting – tworzenie treści zgodnych przede wszystkim z wymogami Google, w których największą rolę odgrywają słowa kluczowe i czytelność tekstu dla algorytmu wyszukiwarki.

Content marketing – forma marketingu, w której głównym nośnikiem przekazu jest wysokiej jakości, użyteczna dla odbiorcy treść, podana w dowolnej formie (tekst, obraz, dźwięk, multimedia).

Połączenia zasad SEO z content marketingiem jest naszym zdaniem przynosząca najlepsze efekty metodą pozycjonowania stron internetowych poprzez content (treść).

Copywriterzy zadbali również o różnorodność i bogactwo językowe oraz łatwość odbioru treści.

Jeśli chodzi o rozplanowanie fraz w tekstach, przyjęliśmy proporcję: 1 podstrona – 1 fraza kluczowa. Stworzyliśmy również miejsce na blog firmowy i przygotowaliśmy 15 pierwszych wpisów oraz harmonogram ich publikacji.

Umiejętnie prowadzony blog zwiększa potencjał SEO strony oraz pomaga budować prestiż i rozpoznawalność firmy.

Wpisy na blogu firmowym są również naturalnym miejscem, w którym można pozyskiwać ruch na stronie z tzw. długiego ogona fraz kluczowych.

Długi ogon fraz kluczowych – zestaw szczegółowych, najczęściej wielowyrazowych zapytań, charakterystyczny dla danej branży. W przypadku naszego klienta będzie to np. fraza „gdzie tanio wynająć auto w Białymstoku” lub „tani wynajem samochodu na weekend”.

Blog wykorzystaliśmy również do poprawy jakości linkowania wewnętrznego. Wyważona ilość podnoszących użyteczność strony odnośników w obrębie witryny jest ważnym dla wyszukiwarki czynnikiem rankingowym.

Blog jest świetnym narzędziem do poprawy wartości tego czynnika.

Przykład: Z artykułów blogowych linkowaliśmy wewnętrznie te podstrony witryny, dla których chcieliśmy uzyskać najwyższe miejsca na liście wyników wyszukiwania.

Krok 6: Wstawiamy i optymalizujemy teksty

Treść na stronie internetowej nie powinna (optymalnie: nie może) zawierać błędów językowych, gramatycznych, interpunkcyjnych, edycyjnych – najlepiej żadnych.

Dlatego w naszych realizacjach teksty copywriterów przed publikacją podlegają zewnętrznej (są sprawdzane przez osobę trzecią) korekcie i redakcji.

Po sprawdzeniu tekstów umieściliśmy je na stronie głównej i podstronach witryny. Potem zoptymalizowaliśmy je pod kątem użyteczności dla wyszukiwarki i czytelności/atrakcyjności dla potencjalnego klienta.

Optymalizacja tekstów polegała w tym wypadku na:

  • sformatowaniu treści w sposób przyjazny dla wyszukiwarki,
  • wprowadzeniu linkowania wewnętrznego między podstronami,
  • wyborze, wstawieniu i opisaniu zdjęć do tekstów,
  • zastosowaniu podnoszących czytelność wyróżnień – pogrubienia, podkreślenia, kursywy, nagłówki wielu poziomów (h1-h6),
  • stworzeniu meta-tagów dla każdej podstrony (krótki opis strony widoczny pod każdym wynikiem wyszukiwania w Google).

Po wstawieniu i optymalizacji tekstów przekierowaliśmy stronę z domeny tymczasowej, niewidocznej dla robotów wyszukiwarki, na domenę docelową.

Google mogło dzięki temu zaindeksować stronę, a my – zacząć śledzić pozycje witryny w wynikach i podejmować kolejne działania, związane ze zdobywaniem odnośników do naszej strony z wartościowych miejsc.

Indeksowanie strony – odczytanie danych o stronie internetowej i jej treściach przez oprogramowanie wyszukiwarki internetowej (tzw. roboty indeksujące) oraz umieszczenie jej w bazie danych w celu przyspieszenia procesu wyszukiwania.

Kiedy roboty wyszukiwarki odczytały stronę i można już było ją znaleźć w wynikach wyszukiwania, sprawdziliśmy za pomocą narzędzia Stat4Seo pozycje rankingowe – czyli miejsce strony na liście wyników na określoną frazę kluczową.

Monitoring wypozyczalnia samochodów Białystok Sierpień 2015

Możemy tutaj zauważyć, jak Google oceniło świeżą witrynę, jeszcze przed rozpoczęciem kampanii zdobywania linków. Wiek domeny również jest istotny dla rankingu i z czasem pozycje będą wyższe przez sam fakt istnienia witryny – oczywiście o ile prawidłowo zadbamy o budowanie jej autorytetu.

Do analizy widocznych tu wyników wrócimy później. Najważniejsza uwaga – do TOP 10 (nie mówiąc o TOP 3) jeszcze daleko. Jedynie fraza „auta zastępcze Białystok” od razu trafiła na dziesiąte miejsce.

Krok 7: Uzupełniamy wizytówkę w aplikacji Google Moja Firma

W pozycjonowaniu lokalnym bardzo ważne jest posiadanie wizytówki firmowej w aplikacji Google Moja Firma.

Dzięki temu jest szansa, że po wpisaniu zapytania użytkownik zobaczy w wynikach wyszukiwania lokalizację i dane kontaktowe firmy w formie mapki Google (na liście naturalnych wyników) oraz prezentację firmy w prawej górnej części strony z wynikami (tzw. Business Knowledge Panel).

Google maps

Wizytówka firmy zawiera takie informacje jak dane kontaktowe, godziny otwarcia, opinie i zdjęcia.

Stworzenie wizytówki, która przyciągnie klientów, wymaga optymalizacji tej aplikacji. Ważna jest poprawność i wiarygodność danych, zaniedbanie tego może skutkować niezweryfikowaniem wizytówki przez Google.

Prawidłowo stworzona wizytówka generuje dodatkowy ruch na stronie, zwiększając tym samym szansę na konwersję.

Krok 8: Zdobywamy linki podnoszące wartość i pozycję strony

O wartości, popularności i widoczności strony świadczą odnośniki (linki) prowadzące do niej z innych witryn. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych branych pod uwagę przy ustalaniu hierarchii na liście wyników wyszukiwania.

Im więcej linków przychodzących z wartościowych wg Google stron – tym lepsze efekty w pozycjonowaniu.

Każdy odnośnik posiada swoistą „moc”, nadaną mu przez stronę, z której wychodzi, a której część „przekazuje” docelowej witrynie (ale też nie do końca i nie zawsze, o czym za chwilę). Tyle w teorii.

Linkowanie w kampanii SEO rządzi się wieloma zasadami – często wzajemnie sprzecznymi ze względu na stosowanie się lub nie do etyki SEO i zaleceń twórców wyszukiwarki.

Linkowanie lokalne

Jako że pozycjonowaliśmy wypożyczalnię naszego klienta lokalnie (miasto Białystok), zaczęliśmy pracę od zdobywania linków na portalach regionalnych.

Naszym celem na tym etapie linkowania strony było skuteczne i widoczne dla wyszukiwarki powiązanie lokalizacji wypożyczalni z ofertą klienta.

Linki zdobywaliśmy przez dodawanie wpisów w katalogach firmowych i publikację artykułów tematycznie powiązanych z branżą wynajmu aut i pozycjonowaną lokalizacją.

Linkowanie ogólnopolskie

Po wykorzystaniu potencjału regionalnych portali rozszerzyliśmy nasze działania na witryny ogólnopolskie, zdobywając linki o coraz większym zasięgu. Witryny, na których prowadziliśmy kampanię linkowania wypożyczalni, można podzielić na:

  • katalogi firm i instytucji,
  • fora internetowe – w tym wypadku najczęściej związane z motoryzacją, biznesem i stylem życia,
  • portale branżowe (tematyczne),
  • blogi specjalistyczne.

Specyfika zdobywania linków dla nowej witryny

Z racji tego, że linkowanie przeprowadzaliśmy dla nowo powstałej strony, musieliśmy zachować szczególną ostrożność w doborze i pozyskiwaniu linków.

W tym wypadku spowolniliśmy i rozłożyliśmy w dłuższym czasie cały proces, żeby nie dać algorytmowi wyszukiwarki żadnych powodów do podejrzeń co do naturalności działań.

Kolejność zdobywania linków również jest bardzo istotna. W przypadku naszego klienta, czyli dla strony młodej, najważniejsza jest cierpliwość i naturalność w budowaniu sieci powiązań.

Zróżnicowanie odnośników. Linki dofolow i nofollow

Odnośniki mają dla wyszukiwarki określoną wartość (jakość). Dla młodej strony, takiej jak strona naszego klienta, szczególnie ważne jest zróżnicowanie jakości linków.

Próba linkowania domeny tylko linkami jednego rodzaju mija się z celem. Dla algorytmu wyszukiwarki liczy się różnorodność. I takie właśnie podejście zastosowaliśmy przy linkowaniu strony naszego klienta.

Odnośniki w internecie mogą mieć dwa atrybuty, związane z tym, w jaki sposób reagują na nie mechanizmy wyszukiwarki: dofollow (rankujące) i nofollow (nierankujące).

Link dofollow każe wyszukiwarce odwiedzić stronę, do której prowadzi, oraz jest nośnikiem mocy strony, z której pochodzi. Część owej SEO-mocy przekazuje stronie docelowej.

Nofollow zaś nie ma możliwości transferu mocy, ale obecność tego typu odnośników jest wymagana ze względu na wspomniany wcześniej wymóg różnorodności. Odnośniki nofollow są organiczną częścią struktury WWW, więc określona ich ilość musi być brana pod uwagę przy planowaniu strategii pozyskiwania linków.

Główną zaletą linków dofollow, mającą ogromne znaczenie w działaniach SEO, jest ich kluczowy wpływ na wzrost pozycji witryny, oczywiście o ile odnośniki prowadzące do witryny pochodzą z wartościowych miejsc.

W oparciu o narzędzia analizujące reputację i wartość stron stworzyliśmy dla strony bazę witryn z przeznaczeniem do pozyskiwania z nich linków.

Następnie publikowaliśmy tam wysokiej jakości, unikalne teksty, umieszczając w treści odnośniki (ważne jest jak najbardziej naturalne umieszczenie linku w treści tekstu).

Dzięki temu podnieśliśmy wartość rankingową strony wypożyczalni oraz stworzyliśmy obszar do konwersji z artykułów zewnętrznych.

Uzupełnieniem kampanii linkowania było pozyskiwanie linków z wartościowych z punktu widzenia SEO forów internetowych. Dzięki temu struktura linków witryny naszego klienta uległa naturalnemu zróżnicowaniu.

Kampania prowadzona przez nas na forach internetowych miała również na celu zwiększenie rozpoznawalności firmy oraz jej oferty.

Krok 9: Analizujemy i raportujemy efekty w Google Analytics

Na każdej z podstron witryny umieściliśmy kod śledzący, który pozwala narzędziu Google Analytics na analizę kluczowych statystyk.

Dzięki temu w każdej chwili możemy podejrzeć ruch na stronie, monitorować działania użytkowników, i w razie potrzeby – reagować na zmianę współczynnika konwersji.

Współczynnik konwersji – wartość procentowa obrazująca, jaka część użytkowników na stronie wykonała pożądaną czynność (zakup przedmiotu, kontakt telefoniczny, etc.). Obliczany jest wg wzoru: ilość osób wykonujących oczekiwane działanie/ilość odwiedzających stronę * 100%.

Najważniejsze z naszego punktu widzenia działania, które monitorujemy (ponieważ mówią nam, czy działania SEO odniosły zamierzony skutek), to:

  • najczęściej odwiedzane podstrony,
  • czas spędzony przez użytkowników na poszczególnych podstronach,
  • źródło wejść na stronę (wejścia bezpośrednie, z mediów społecznościowych, z linków odsyłających do witryny, wejścia z listy wyników Google).

Podstawą raportowania skuteczności działań dotyczących pozycjonowania stron internetowych jest nie tylko wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania, ale też pozytywne zmiany dotyczące ruchu na stronie oraz związany z nimi współczynnik konwersji.

Krok 10 – efekty działań miesiąc po miesiącu

Kiedy strona wypożyczalni została zaindeksowana przez roboty wyszukiwarki, rozpoczęliśmy monitorowanie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania na wybrane dla klienta frazy kluczowe. Był sierpień 2015 roku.

Poniższa tabela obrazuje pozycje najważniejszych słów kluczowych dzień po dniu w ciągu tego miesiąca.

Miesiąc pierwszy – zaczynamy opuszczać peleton

Jak widać, na początku miesiąca pozycje dla nowej strony są dosyć odległe od upragnionego TOP 10 – z wyjątkiem frazy „auta zastępcze Białystok”, która od razu wskoczyła do pierwszej dziesiątki.

Wynik zerowy oznacza tu, że fraza znalazła się poza pierwszą setką wyników.

Monitoring wypozyczalnia samochodów Białystok Wrzesień 2015

W tym miesiącu ostrożne pozyskiwanie linków doprowadziło do ustabilizowania się głównych fraz w okolicach trzydziestych i czterdziestych miejsc, a frazie „auta zastępcze Białystok” udało się utrzymać miejsce w TOP 10.

Miesiąc drugi – dobijamy do liderów

W kolejnym miesiącu mogliśmy zaobserwować stały, równomierny i regularny wzrost pozycji. Warto przy tym zauważyć zachowanie frazy „wynajem samochodów Białystok”.

Na koniec poprzedniego miesiąca znalazła się na 35 miejscu, a wrzesień zaczęła poza pierwszą setką. Nie jest to żaden błąd w SEO, tylko działanie efektu świeżości strony.

Nowe witryny przez pierwsze tygodnie są traktowane przez wyszukiwarkę inaczej – można powiedzieć, że algorytm wnikliwie „przygląda się” zachowaniu strony, czego efektem mogą być duże, pozornie niezrozumiałe wahania w rankingu fraz.

Wrzesień zakończył się dla strony bardzo dobrze. 4 z 5 wyrażeń kluczowych znalazło się na progu pierwszej strony listy wyników, a auta zastępcze zaparkowały na pozycji 5.

Miesiąc trzeci – jesteśmy w czołówce

W październiku osiągnęliśmy pierwszy z założonych celów. Wszystkie główne frazy kluczowe w ostatniej dekadzie miesiąca wkroczyły do pierwszej 10. Fraza „auta zastępcze Białystok” zanotowała w ciągu tego miesiąca spadek o trzy pozycje, ale nie opuściła TOP 10.

Nie zauważymy już dużych wahań w pozycjach. Utrzymaliśmy miejsca, które zdobyliśmy dla najważniejszych wyrażeń – ze słowami wypożyczalnia i wynajem.

Monitoring wypozyczalnia samochodów Białystok Październik 2015

Miesiąc czwarty – umacniamy pozycje

Najlepszym miejscem w TOP 10 fraz kluczowych jest TOP 3 – to te pozycje mają największą klikalność. Jest to kolejny cel naszej kampanii SEO. Zobaczmy, jaki efekt przyniosły nasze starania w listopadzie.

 

Czym możemy się tu pochwalić? Po pierwsze, wszystkie słowa kluczowe trafiły z drugiej połowy pierwszej strony listy wyników do pierwszej 5.

To istotne ze względu na sposób, w jaki internauci skupiają uwagę na stronach – górna połowa jest zdecydowanie ważniejsza niż dolna.

Po drugie, dwa kluczowe dla klienta wyrażenia weszły do TOP 3: „wypożyczalnia aut Białystok” oraz „wypożyczalnia samochodów Białystok”.

Po trzecie, w zestawieniu możemy zauważyć, że frazy dodatkowe (poza 5 głównymi, prezentowanymi w poprzednich tabelach) zawędrowały również do pierwszej dziesiątki. Jest dobrze.

Miesiąc piąty – oblegamy czołówkę

Grudzień sprawił nam miły świąteczny prezent. Z trzynastu wyrażeń (pięć głównych oraz osiem fraz dodatkowych) aż sześć znalazło się w TOP 3, przy czym jedna z nich na miejscu pierwszym.

Zanotowaliśmy kilka spadków dla fraz mniej istotnych, ale główne słowa kluczowe zachowywały się przez ten miesiąc stabilnie – a to było dla nas najważniejsze.

W zestawieniu na koniec miesiąca widzimy, że tylko dwie z trzynastu fraz znalazły się poza pierwszą dziesiątką.

Monitoring wypozyczalnia samochodów Białystok Grudzień 2015

Krok 11: pozycjonowanie strony – efekty po roku

Pozycjonowanie to proces. SEO nie kończy się w momencie osiągnięcia początkowych celów. Niczym na wojnie – zdobyte pozycje należy utrzymać, umocnić, a potem rozpocząć ekspansję (być może dlatego w branży używamy dla naszych działań militarnej terminologii: kampania, pozycje, itp.).

Przez kolejny rok zajmowaliśmy się więc utrzymywaniem i zdobywaniem lepszych pozycji dla fraz kluczowych naszego klienta. Prowadziliśmy blog, budowaliśmy autorytet witryny jakościowymi publikacjami na dobrych rankingowo portalach.

Przez półtorej roku działalności wypożyczalnia rozwijała się w dynamicznym tempie nie tylko w przestrzeni online. Przypominamy, jak było, i pokazujemy, jak jest.

Pozycje fraz kluczowych

Poniżej prezentujemy wyniki dla słów kluczowych w okresie 1-9 grudnia 2016 roku.

Monitoring wypozyczalnia samochodów Białystok Grudzień 2016

Pozytywne zmiany udało nam się przeprowadzić również dzięki działaniom SEO i marketingowym. Możemy śmiało powiedzieć, że osiągnęliśmy zamierzone cele i wywiązaliśmy się z umowy: 92 proc. najważniejszych fraz znalazło się na liście TOP 3, 38 proc. – na najbardziej pożądanym, pierwszym miejscu.

Statystyki z monitoringu pozycji witryny

Platforma Google Search Console udostępniana przez twórców wyszukiwarki pozwala na monitorowanie pozycji witryny dla fraz kluczowych. Raportuje również aktywności użytkowników powiązane z listą wyników wyszukiwania.

W SEO jest jednym z podstawowych narzędzi do mierzenia efektów działań. Poniżej dane za okres 8.11.2016 – 9.12.2016.

Google Search console

Jak widać w statystykach, po półtorej roku od startu możemy mówić o stabilnym ruchu, zapewnianym przez wysokie pozycje dla najważniejszych słów kluczowych.

W ciągu miesiąca strona wyświetliła się na liście wyników Google 2245 razy na frazę: „wypożyczalnia samochodów Białystok”.

W ostatniej kolumnie możemy odczytać średnią miesięczną pozycję strony (dlatego wartości nie są liczbami naturalnymi). Wskaźnik CTR pokazuje, ile wyświetleń zakończyło się kliknięciem w wynik (a więc – najprawdopodobniej – wejściem na witrynę).

Druga z najpopularniejszych lokalnych fraz: „wynajem samochodów Białystok” zanotowała 957 wyświetleń, z których uzyskaliśmy czteroprocentową konwersję w postaci kliknięcia.

Łącznie 25 743 razy strona została wyświetlona w wyszukiwarce, z czego 1272 wyświetlenia zakończyły się kliknięciem.

Analiza ruchu na stronie

Na koniec warto jeszcze podać statystyki strony z narzędzia Google Analytics, które zbiera dane o ruchu na stronie – a jego zapewnienie i uzyskanie konwersji to przecież cel działań SEO. Prezentujemy dane z okresu 8.11.2016 – 9.12.2016.

Google analytics

Strona miała w tym okresie ponad 1,5 tysiąca unikalnych użytkowników, którzy wykonali 5785 odsłon (odsłona to każde załadowanie strony przez przeglądarkę).

Wśród wejść na witrynę było 2250 sesji – czyli dłuższych wizyt, w trakcie których jest największa szansa na konwersję.

W analizowanym okresie przeciętna sesja trwała 2 min 57 sek i w tym czasie przeciętny użytkownik odwiedzał 2,57 strony w obrębie witryny.

To wynik, który cieszy, bo pokazuje, że użytkownicy interesują się ofertą wypożyczalni i czytają treści, co zwiększa szansę na to, że skorzystają z oferty

Podsumowanie pozycjonowania wypożyczalni aut

Branża wypożyczalni samochodów jest bardzo konkurencyjna, jeśli chodzi o SEO. Dlatego zdecydowaliśmy się na pozycjonowanie fraz regionalnych. Początkowe cele osiągnęliśmy w zakładanym czasie.

Następnie skupiliśmy się na umacnianiu pozycji fraz i budowaniu wartości witryny. Jednocześnie nasz klient rozwijał swoją działalność, otwierając swoje filie w innych miastach Polski, a widząc pozytywne efekty naszych działań – również nam zlecał pozycjonowanie lokalne w innych miastach.

Obecna pozycja witryny w wyszukiwarce zapewnia wypożyczalni stabilny ruch na stronie, a dzięki łatwo mierzalnej konwersji (kontakt w formularzu, e-mail, telefon) nasz klient doskonale wie, jakie efekty przynosi obecność witryna na pierwszych miejscach dla kluczowych fraz.


Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi

Jakie są pierwsze kroki w lokalnej kampanii SEO?

Pierwsze kroki obejmują kupno domeny, ustalenie zasięgu działań (lokalne czy ogólnokrajowe) oraz wybór słów kluczowych, które są najbardziej trafne dla danej branży.

Na czym polega dobór słów kluczowych w SEO?

Dobór słów kluczowych polega na wykorzystaniu narzędzi, takich jak Planner słów kluczowych Google, do identyfikacji fraz, które użytkownicy najczęściej wpisują, szukając określonych usług lub produktów w danej lokalizacji.

Jakie znaczenie ma projektowanie strony w kampanii SEO?

Projektowanie strony ma kluczowe znaczenie, gdyż obejmuje tworzenie mapy adresów URL, co pomaga w organizacji treści i optymalizacji SEO, a także w ustaleniu, które frazy kluczowe będą przypisane do konkretnych podstron.

Jakie są kluczowe elementy tworzenia treści na stronie?

Tworzenie treści na stronie skupia się na pisaniu unikalnych tekstów, które są zoptymalizowane pod kątem SEO, atrakcyjne dla użytkownika i dostosowane do standardów copywritingu.

Jaki jest cel optymalizacji strony internetowej przed jej publikacją?

Celem optymalizacji strony przed publikacją jest upewnienie się, że wszystkie treści są zgodne z zasadami SEO, zawierają odpowiednie linki wewnętrzne, są wolne od błędów i przygotowane pod kątem najlepszej możliwej widoczności w wyszukiwarkach.

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email