zmiany w Google 2021 Białystok

Lato 2021 w Google. Alert: Core Web Vitals

Aktualizacje w algorytmach Google są sezonowe, jak moda, choć nie mijają tak szybko. Nadciągają jak huragany: są skrupulatnie prognozowane i wiadomo, że przyniosą zmiany. Tak jak one mają nazwy, obok których nie tylko nie można przejść obojętnie, ale które trzeba zapamiętać. I liczyć się z nimi – żeby nie zmiotły Twojej strony na marginesy Internetu. Na horyzoncie jest już Core Web Vitals – czego się spodziewamy?

Maj – czerwiec – sierpień: będzie gorąco

O tym, że pojawi się kolejne uzupełnienie algorytmu Google, już w styczniu poinformował John Mueller w czasie hangoutowego spotkania „Google Search Central SEO office-hours”. Wiadomo, że nowe składowe zyskają status czynników rankingowych już w maju. Od czerwca zapowiadane są pierwsze wdrożenia, dzięki którym Google będzie mogło stopniowo wprowadzać modyfikacje i monitorować na bieżąco ich aplikowalność. W sierpniu natomiast podstawą rankowania staną się Core Web Vitals (CWV), czyli Podstawowe Wskaźniki Internetowe, w pełnym wymiarze.

Od mobile-friendly do user-friendly

W roku 2015 Google wykonało ukłon w stronę użytkowników urządzeń mobilnych, znany w środowisku jako „Mobilegedon”. Wydaje się więc, że naturalną konsekwencją tak obranej drogi jest teraz zwrócenie uwagi na czytelność i szybkość prezentowania treści, a więc na wygodę internautów – to właśnie kryje się za określeniem Core Web Vitals. Priorytetem staje się więc user experience, czyli doświadczenie użytkownika stron internetowych. Rola internauty w ocenie jakości stron, z którymi spotyka się przecież codziennie, rośnie. To jego pozytywne doświadczenie ma przekładać się na wyniki organiczne. Temu też podporządkowywane muszą być działania z zakresu pozycjonowania. Oczywiście, nie obniża to znaczenia treści na stronie, ale pozwoli ich twórcom wykorzystywać inne potencjały jakości – szczególnie w trzech obszarach traktowanych przez Google preferencyjnie.

„Tylko” 3 parametry

Core Web Vitals należą do szerszej kategorii Web Vitals. W nowej formule to one zdecydują o pozycji na liście wyświetleń, podczas gdy pozostałe będą pełniły rolę uzupełniającą. Poznajmy więc Core Web Vitals.

core web vitals białystok

źródło: https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience

  • LCP (largest contentful paint, czyli największe wyrenderowane treści) – to szybkość ładowania głównej zawartości strony; pozwala więc określić wydajność ładowania treści widocznej w oknie przeglądarki zanim zaczniemy scrollowanie, a więc: grafiki, elementów wideo i elementów wizualnych w tle, a także fragmentów blokowych; nie powinna przekraczać 2,5 sekundy.
  • FID (first input delay, czyli opóźnienie przy pierwszym działaniu, a jeszcze prościej: interaktywność) – to z kolei czas potrzebny do uaktywnienia pierwszego interaktywnego elementu strony; pokazuje opóźnienie, z którym użytkownik musi się liczyć, zanim wejdzie w interakcję, jaką jest klikniecie lub tapnięcie na ekranach mobilnych; nie powinno ono przekraczać 100 milisekund.
  • CLS (cumulative layout shift, czyli zbiorcze, skumulowane przesunięcie układu) – tu natomiast mierzona jest częstotliwość pojawiania się niestabilnych treści www (chodzi o przesunięcia elementów widocznych na stronie, przeskoki w layoucie) w czasie całej wizyty na stronie, a nie jedynie w pierwszych momentach renderowania; nie powinna przekraczać wartości 0,1.

Więcej na https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=pl

Uzyskanie wskazanych wyników pozwoli zakwalifikować stronę do zielonej strefy, co będzie jednoznaczne z przyznaniem jej zielonego odznaczenia Google. Uzyskanie wyższych wartości będzie albo wymagało wprowadzenia poprawek, albo zdyskwalifikuje stronę w oczach robotów Google.

Nie zapominajmy też, że zwrócą one również uwagę na pozostałe Web Vitals, czyli: mobile-friendliness (dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych); https (zabezpieczenia transferowanych danych); safe-browsing (brak niebezpiecznych dla użytkownika elementów, jak wirusy); lack of interstitial pop ups (nieobecność wyskakujących okienek i uciążliwych dla odbiorcy reklam).

Parasol ochronny

Wiemy, czym są Core Web Vitals. Wiemy też, jak je zweryfikować – służą temu profesjonalne narzędzia, opierające się na:

  • danych laboratoryjnych (lab data), informujących o potencjalnych doświadczeniach internauty: Google Page Speed Insight, Google Dev Tools, Lighthouse, GTMetrix, Web Dev;
  • danych zgromadzonych (field data), pozyskanych z realnych wizyt użytkowników przeglądarki Chrome: Google PageSpeed Insight, Google Search Console.

Znamy też obszary, w których pojawia się najwięcej błędów: CSS, obrazy, JavaScript, serwery. Na tej podstawie specjaliści z Goglera mogą stworzyć swoisty parasol ochronny, dzięki któremu Twoja storna internetowa wyjdzie obronną ręką z konfrontacji z CWV, które wszechstronnie obejmują obszary: UX, SEO oraz Web Development. Zapanujemy nad wszystkimi wskaźnikami, bo znamy je od podszewki.

Prognozy

Specjaliści są zgodni – Google będzie stawiało na jakość doświadczeń użytkowników Internetu, by szybciej i przyjemniej korzystało się im (nam!) z prezentowanych w sieci treści. Najprawdopodobniej z czasem zakres badanych wskaźników zostanie rozszerzony. Niezmienną cechą algorytmów Google jest przecież ich… zmienność. Może zimą czeka nas kolejna modyfikacja? Na pewno Wam o niej opowiemy.

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email