Polscy przedsiębiorcy od dawna mogą sprzedawać na Amazon. Jakiś czas temu było to jednak utrudnione, ponieważ dla przykładu należało mieć założone konto bankowe w kraju docelowym.
Aktualnie bariera ta i wiele innych zostały zniesione i możemy już w pełni korzystać z serwisu, a tym samym docierać do milionów klientów na całym świecie.
Sklep na Amazon Polacy zakładają jednak głównie po to, by dotrzeć do dwóch narodowościowych grup klientów – Niemców i Anglików.
Aktualne warunki ułatwiające sprzedaż
Wynika to w dużej mierze z zainteresowania tych rynków polskimi towarami. Już od jakiegoś czasu nasz nasilony export sprawia, że obcokrajowcy mają wiele okazji do zapoznania się z polskimi markami i w coraz większym stopniu je sobie cenią.
Inną kwestią jest fakt, że nasze towary są tańsze, a jakością w niczym nie ustępują zachodnim.
Popularność stale więc rośnie, bo nowi klienci mogą kupić taniej, a przy tym dla nas owo „taniej” oznacza również większy zysk, gdyż nawet po podniesieniu cen nadal jesteśmy bardzo konkurencyjni.
Natomiast od 2018, gdy Amazon oficjalnie wszedł na rynek polski, rzecz jest już niezwykle uproszczona. Aktualnie wystarczy posiadać konto w banku polskim, choć należy liczyć się w związku z tym z pewnymi stratami wynikającymi z przeliczeń walutowych.
Ponadto możemy już korzystać z magazynów Amazon. Planując więc sprzedaż w Niemczech, możemy obsługiwać ją z Polski, lecz towar wysyłany będzie z magazynu Amazon w Niemczech, dzięki czemu bardzo szybko dotrze do klientów.
Udogodnienie to co prawda kosztuje, gdyż przestrzeń magazynowa i obsługa kurierska mają swoją cenę, lecz dzięki tym możliwościom zdobywa się uznanie klientów, co na Amazon warunkuje być albo nie być.
Względem promocji towarów Amazon również oferuje wiele możliwości, aczkolwiek należy się z nimi dokładnie zapoznać i je przetestować, bo nie wszystkie przynoszą wymierne efekty.
Sklep na Amazon coraz częściej też bywa obsługiwany przez polskie firmy outsourcingowe, jak np. Gogler czy Nextsell, które nie tylko potrafią wypromować produkty na platformie, lecz nierzadko przejmują za przedsiębiorcę cała obsługę sprzedaży, prowadząc właściwie za niego sklep online.
A wszystko to, o czym piszemy, jest na razie ogromnym, nie w pełni jeszcze wykorzystanym potencjałem, bowiem jak wynika z analiz, zaledwie 17% polskich przedsiębiorców prowadzi sprzedaż zagraniczną online.
Wydaje się, że nie warto zwlekać, bo z miesiąca na miesiąc konkurencja może być coraz silniejsza.
Sklep na Amazon – jak osiągnąć sukces
Sukces sprzedaży w sklepie na Amazon zależy niewątpliwie od kilku czynników:
- propozycji handlowej – która znajduje zainteresowanie na rynku zagranicznym; zazwyczaj sprzedaż poprzedzana jest wstępnymi analizami i rozpoznaniem rynku oraz konkurencji,
- cen produktów – nie trzeba tu czegokolwiek tłumaczyć, ceny musza być konkurencyjne,
- jakości produktów – co warunkuje oceny zwrotne sprzedawcy, które w bardzo istotny sposób budują na Amazon markę i ostatecznie wpływają na wysokość sprzedaży,
- podjętych działań marketingowych – część z nich udostępnia Amazon odpłatnie, a część wynika z indywidualnej inicjatywy sprzedawcy dotyczącej outsourcingu, czyli działań firmy zewnętrznej, która poprzez swoje starania sprawia np., iż znacząco wzrasta liczba wyświetleń stron sprzedawcy,
- i oczywiście zaangażowania w prowadzony interes oraz wizji jego stałego usprawniania – w tym względzie należy w pewnym stopniu naśladować Amazon, który osiągnął sukces dzięki całkowitemu skupieniu się na realizacji idei, początkowo prowadząc sklep w zwykłej piwnicy.
Sklep na Amazon jest niewątpliwie furtką na świat. Wobec możliwości jakie otrzymali dzięki niemu polscy przedsiębiorcy, można tylko liczyć, że będą się przed nią ustawiać kolejki i nigdy nie będzie się ona zamykać.