Amazon w końcu pojawił się w Polsce. Jego obecność tutaj z jednej strony jest skierowana do polskich klientów kupujących za granicą, a z drugiej do polskich przedsiębiorców, którzy chcą znaleźć nowe rynki zbytu.
Jest to dobry moment, bo zainteresowanie rodzimymi towarami u wszystkich zachodnich sąsiadów stale rośnie.
Aktualnie obecna różnica polega w największym stopniu na obecności magazynów Amazon w naszym kraju, które radykalnie zmieniają możliwość handlu i właściwie urealniają tytułowe pytanie: jak sprzedawać na Amazon z Polski?
Waga magazynów Amazon
Magazyny Amazon są przede wszystkim wielkie, bo chociaż platforma początkowo zaczynała handel od książek, to dzisiaj są to niemal wszystkie towary, łącznie z samochodami, a też obsługują dziesiątki krajów na świecie.
Natomiast z punktu widzenia użytkowników platformy, ich rola sprowadza się do bardzo dużych udogodnień w handlu zarówno dla kupujących, jak i sprzedających.
Dla tych pierwszych, na przykładzie, wygląda to tak – chcesz coś kupić, co jest niedostępne w Polsce, znajdujesz to na Amazon.
Poczta dzisiaj działa świetnie, możemy płacić kartami kredytowymi, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by takiego zakupu dokonać. Najwyżej poczekamy tydzień lub dwa na przesyłkę.
Nic z tego! – Amazon proponuje coś więcej i jest to ściśle związane z obecnością właśnie magazynów w wielu krajach.
Otóż powstały one po to, by w danym kraju przechowywać towary z innego, w którym mogą być potencjalnie zakupione. Konsekwencją takiej polityki firmy jest fakt, iż jeśli kupimy coś w Wielkiej Brytanii, a sprzedawca ma odpowiednią umowę z Amazon, jego towar będzie się znajdował w magazynie w Polsce.
- Tym samym nie będziemy czekać na przesyłkę 2 tygodnie, a otrzymamy ją w bardzo krótkim czasie – w związku z tym, że Amazon dopiero zaczął działać w Polsce, może to być kilka dni. W niektórych krajach Europy zachodniej klienci czekają zaledwie jeden dzień.
- System ten jest więc idealny dla konsumenta ale też handlowca. Polski przedsiębiorca, po nawiązaniu umowy z Amazon, zależnie od kraju, który stanie się docelowym, również będzie mógł umieścić w nim, w magazynach Amazon, swoje towary, dzięki czemu klienci otrzymają je tak szybko, jakby kupowali u siebie.
W ten sposób buduje się markę na Amazon i gdy staje się jasne, że klient może na taki obrót sprawy liczyć, sprzedaż zawsze znacząco wzrasta.
Jak sprzedawać na Amazon z Polski bez korzystania z magazynu?
Sprzedaż zagraniczna z wykorzystaniem magazynów Amazon jest jednak obłożona pewnymi opłatami, co jest oczywiste, gdyż nie dotyczy to jedynie przestrzeni magazynowej, ale również obsługi kurierskiej – do klientów towar dostarczają pracownicy Amazon.
Polskie ceny są jednak na tyle konkurencyjne, że pomimo tego zyski i straty dobrze się kalkulują. Nie jest to jednak jedyna opcja handlu zagranicznego z wykorzystaniem Amazon.
Drugą jest tradycyjna, dostępna już wcześniej, gdy Amazon nie gościł w Polsce. Obecnie jednak jest ona ułatwiona o tyle, iż sprzedawca nie musi posiadać konta za granicą, jak dawniej.
Musi się jednak liczyć z tym, że nieco straci przy przeliczaniu walut. Po założeniu konta i analizie dostępnych na Amazon towarów oraz popytu rozpoczyna się sprzedaż.
Odpowiedź na pytanie: jak sprzedawać na Amazon z polski niczym się w tym zakresie nie różni od tej, której można udzielić względem Allegro, do którego jesteśmy przyzwyczajeni.
Zaznaczyć jednak należy, że tylko firmy prowadzące działalność gospodarczą prowadzić sprzedaż na Amazon.
Wyklucza to w pewnym stopniu rynek wtórny prowadzony przez osoby indywidualne i sprzedaż np. używanych ubrań czy sprzętów gospodarstwa domowego, nie wyklucza natomiast np. zarejestrowanego obrotu antykami czy starociami, które obecnie w wielu domach są popularne.