Logotyp jako element identyfikacji wizualnej firmy to złożona z liter istotna część logo albo ostateczna wersja bez dodatkowych symboli czy obrazków.
Taka typografia to znak rozpoznawczy wielu marek, między innymi Gillette oraz H&M, gdzie widzimy same litery, a brak elementów graficznych nie ujmuje niczego całości.
Logotyp może stanowić także ważny element księgi identyfikacji wizualnej, której stworzenie to praca dla firmy z pasją.
O dobrej księdze identyfikacji wizualnej
Na system identyfikacji wizualnej składają się wszystkie te elementy, które jako symbolika zewnętrzna firmy pozwalają rozpoznać, że właśnie o tę firmę chodzi.
Tworząc księgę identyfikacji wizualnej należy wziąć pod uwagę, że będą to elementy budujące relacje z otoczeniem, dlatego ważne jest indywidualne potraktowanie każdej realizacji.
W księdze identyfikacji wizualnej poza logotypem lub logo powinno się znaleźć także wszystko to, co pomoże promować Twoją działalność w kontaktach z obecnymi i potencjalnymi klientami poprzez odpowiednią oprawę graficzną.
Dobra księga identyfikacji wizualnej może zawierać:
- logo – wersja graficzna, a także opis jego kolorów, różne wersje tła, minimalna wielkość znaku, zakazy dotyczące loga,
- typografię firmową – określone kroje czcionek do użycia w nagłówkach, podpisach pod zdjęciami lub w zwykłym tekście dotyczącym firmy,
- kolorystykę firmy – kolory główne oraz dopełniające, kontrast jasności, tonów i nasycenia,
- druki firmowe – w tym wizytówki, papier firmowy, koperty, dokumenty handlowe,
- oznakowanie zewnętrzne firmy – szyldy, tablice informacyjne, kasetony, oznakowanie pojazdów,
- oznakowanie wewnętrzne – ubrania firmowe z widocznym logotypem oraz identyfikatory pracowników.
Każda agencja marketingu internetowego lub usługodawca może oferować nieco zmodyfikowany zakres materiałów w księdze identyfikacji wizualnej, natomiast na pewno znajdzie się tam logotyp, ponieważ jest to pierwszy i nieodłączny symbol charakteryzujący daną firmę na każdym rynku.
Tworzenie i projektowanie logo nie tylko do księgi
Księga identyfikacji wizualnej czy sam logotyp, to kwestia nad która zastanawiać się mogą zwłaszcza małe lokalne firmy.
Często albo nie planują dodatkowych działań wizerunkowych w najbliższym czasie, albo nie potrzebują wielu elementów w komunikacji z obecnymi i przyszłymi klientami. Czasami logotyp w zupełności wystarczy.
Niemniej jednak firmy z bardziej rozbudowaną korespondencją służbową, logistyką i spedycją powinny zainwestować w księgę identyfikacji wizualnej, gdzie znaki firmowe oraz barwy firmy będą się przewijać w niemal wszystkich kontaktach i warto tam mocniej zaznaczyć swoją obecność, aby stworzyć całą symbolikę rozpoznawaną na zewnątrz.